بررسی مقایسه ذهن آگاهی به شیوه گروهی با متادون درمانی بر سلامت روان معتادان مواد افیونی

چکیده:
زمینه و هدف
امروز، در دوره ای قرار داریم که مساله اعتیاد به یک مساله بحرانی و قابل اهمیت در جهان تبدیل شده و تاکنون درمان های روان شناختی گوناگونی برای اعتیاد ارایه گردیده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی ذهن آگاهی به شیوه گروهی با متادون درمانی بر سلامت روان مردان وابسته به مواد مخدر سنتی انجام شد.
روش و
مواد
در این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل، 57 مرد معتاد خود معرف از میان مردان وابسته به موادمخدر سنتی مراجعه کننده به کلینیک های ترک اعتیاد تهران، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (یک گروه مداخله گروه درمانی ذهن آگاهی مبتنی بر پیشگیری از عود و گروه دیگر درمان نگهدارنده با متادون) و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه ها قبل و بعد از اتمام درمان و در دوره پیگیری با مصاحبه بالینی و چک لیست نشانگان اختلالات روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS-21 شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرربیانگر اثر بخشی هر دو مدل درمانی بر افزایش سلامت روان در سومصرف کنندگان مواد افیونی بود. علاوه بر این، در متغیرهای سن (1/0=P، 2=df، 5/4=2c)، سن شروع (7/0=P، 2=df، 8/0=2c) و تعداد عود اخیر (5/0=P، 2=df، 4/1=2c) تفاوت معنی داری وجود ندارد و در متغیرهای طول درمان اخیر (001/0>P، 2=df، 2/29=2c) و تعداد ترک ناموفق (01/0>P، 2=df، 4/14=2c) بین گروه ها تفاوت معنی داری وجود داشته است.
نتیجه گیری
با توجه به اثربخشی ذهن آگاهی به شیوه گروهی با متادون درمانی بر سلامت روان معتادان مواد مخدر سنتی، می توان به عنوان درمان های جایگزین یا مکمل در مداخلات بالینی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!