مقایسه رضایت از زندگی، سبک های مقابله با استرس و تاب آوری در زنان مطلقه پیشنهاد دهنده طلاق و غیر پیشنهاد دهنده طلاق

چکیده:
زمینه و هدف
اساس و رکن خانواده به عنوان مهم ترین بخش جامعه، ازدواج است. ازدواج و تشکیل خانواده خدمتی برای پدید آمدن یک کانون آسایش و خوشبختی و نشاط می باشد. با این حال این کانون آسایش گاهی اوقات به ناآرامی زناشویی و طلاق منجر می شود. هدف مطالعه حاضر مقایسه رضایت از زندگی، سبک های مقابله با استرس و تاب آوری در زنان مطلقه پیشنهاد دهنده طلاق و غیر پیشنهاد دهنده طلاق بود.
روش و
مواد
روش مطالعه حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود. این مطالعه با مشارکت 100 نفر از زنان مطلقه ساکن شهر اراک انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سبک های مقابله با استرس، پرسشنامه تاب آوری و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روش تحلیل واریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS-22 انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین دو گروه پیشنهاد دهنده و غیر پیشنهاد دهنده طلاق، تفاوت معناداری از نظر رضایت از زندگی(01/0>P، 9/10=F)، سبک مقابله مساله مدار (01/0>P، 7/8=F)، سبک مقابله هیجان مدار (01/0>P، 0/10=F)، سبک مقابله اجتناب مدار (01/0>P، 8/3=F)، تاب آوری (01/0>P، 5/19=F) وجود دارد.
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد که زنان پیشنهاد دهنده طلاق از رضایت از زندگی، سبک های مقابله ای و تاب آوری بالاتری نسبت به زنان غیر پیشنهاد دهنده طلاق برخوردارند. با استفاده از یافته های این پژوهش می توان راه کارهایی برای مشاوره و روان درمانی به خصوص برای زنان پیشنهاد دهنده طلاق استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!