اثر تمرین هوازی با شدت متوسط بر بیان ژن آلکالین فسفاتاز و نشانگران واگردش سرمی استخوان در زنان یائسه کم تحرک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نتایج مطالعات نشان می دهد که فعالیت ورزشی هوازی با تحریک سلول های استخوان ساز باعث پیشگیری از پوکی استخوان در دوران یائسگی می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر 12 هفته تمرینات هوازی با شدت متوسط بر بیان ژن آلکالین فسفاتاز، سطوح سرمی آلکالین فسفاتاز، هورمون پاراتیرویید و کلسیم در زنان کم تحرک بود.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در شهریور ماه سال 1394 در دانشگاه ارومیه انجام گردید. زنان یائسه کم تحرک 65-50 سال شهرستان ارومیه، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 20 آزمودنی داوطلب و واجد شرایط با میانگین سنی 12/2±60 سال و شاخص توده بدن kg/m2 24/3±46/29 به صورت تصادفی در دو گروه تمرین (10 زن) و کنترل (10 زن) با روش نمونه گیری تصادفی در این پژوهش شرکت نمودند. گروه تمرین به مدت 12 هفته، هر هفته سه جلسه و در هر جلسه به مدت 60-50 دقیقه تمرینات هوازی پیاده روی و دوی سبک را با شدت 65 تا 70% حداکثر ضربان قلب تمرین اجرا کردند، در حالی که گروه کنترل در هیچ مداخله ای شرکت نداشتند. از گروه تمرین و کنترل 24 ساعت پیش و پس از 12هفته برنامه ی تمرینی به منظور اندازه گیری بیان ژن آلکالین فسفاتاز و مارکرهای سرمی استخوان نمونه گیری خون به عمل آمد. ارزیابی بیان ژنی با دستگاه Real-time RT-PCR (Applied، USA) و مارکرهای سرمی استخوان با دستگاه های Auto-analyzer (Biotechnica، Italy) و ELISA reader (Stat Fax-4200، Awareness Inc.، USA) صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد بیان ژن آلکالین فسفاتاز و هورمون پاراتیرویید پس از 12 هفته تمرینات هوازی شدت متوسط در بین گروهی افزایش معناداری داشتند (به ترتیب 027/0=P و 006/0=P)، ولی سطوح سرمی آلکالین فسفاتاز و کلسیم تفاوت معناداری نداشتند (به ترتیب 941/0=P و 990/0=P).
نتیجه گیری
نتایج بیانگر آن است که 12 هفته فعالیت ورزشی هوازی پیاده روی و دوی سبک با 65 تا 70% بیشینه ضربان قلب تمرین بیان ژن آلکالین فسفاتاز و هورمون پاراتیرویید را در زنان یائسه کم تحرک افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
723 تا 734
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!