تاثیر منشا ریزنمونه و غلظت های مختلف تنظیم کننده های رشد بر بهینه سازی سوسپانسیون سلولی مرزه بختیاری (.Satureja bachtiarica L)

چکیده:
مرزه بختیاری (Satureja bachtiarica L.) متعلق به خانواده نعناعیان و غنی از اسانس های ضروریست که برای اهداف مختلف دارویی، خوراکی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. کشت درون شیشه ای مرزه به منظور القاء کالوس و بهینه سازی سوسپانسیون سلولی، امکان تولید سریع و استخراج آسان متابولیت های ثانویه را فراهم می کند. در این تحقیق، القاء کالوس با استفاده از ریزنمونه ها و غلظت های مختلف تنظیم کننده های NAA و BAP انجام شد. مناسب ترین کالوس ها برای القاء کشت های سوسپانسیون انتخاب و به محیط های کشت مایع تکمیل شده با ترکیب های مختلف NAA و BAP منتقل شدند. آزمایش به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار اجرا شد و میزان بیوماس سلولی (تعداد سلول) در روزهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از مقایسه میانگین منشا ریزنمونه نشان داد که ریزنمونه میان گره بیشترین تعداد سلول را تولید کرد. همچنین بررسی برهم کنش ریزنمونه و محیط کشت مشخص کرد که حداکثر بیوماس سلولی در روز پنجم و توسط ریزنمونه میان گره و محیط کشت محتوی mg.L-1 BAP 5/0+mg.L-1 NAA2 بدست آمد. از سوی دیگر، روند رشد و تکثیر سلولی طی روزهای پس از استقرار کشت های سوسپانسیون نیز نشان داد که این ترکیب هورمونی دارای بیشترین مطلوبیت برای تولید حداکثر تعداد سلول در تمام ریزنمونه های مورد آزمون می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
998 تا 1009
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!