ارزیابی اثر آبیاری با پساب شهری بر تجمع برخی عناصر شیمیایی در گیاه و خصوصیات اکولوژیکی گیاه اکالیپتوس Eucalyptus camadulensis Dehnh

چکیده:
استفاده از فاضلاب های شهری، باعث صرفه جویی در استفاده از منابع آب و کاهش آلودگی آن می شود و میزان آب و مواد غذایی در دسترس گیاهان را افزایش دهد. درختان به عنوان عناصر زنده در اکوسیستم قادر هستند از طریق جذب، ذخیره در اندام هوایی، تنفس و فتوسنتز، بخشی از مواد آلاینده را به مواد غیر مضر تبدیل نمایند. اکالیپتوس Eucalyptus globulus از جمله درختان سریع الرشدی است که توان بالایی در جذب آب و آلاینده های خاک دارد. پژوهش حاضر در اطراف تصفیه خانه فاضلاب شهری حصارسرخ، واقع در دشت قم به منظور ارزیابی تاثیرات پساب بر گیاه اکالیپتوس و احیای این اراضی انجام شد. مکان های مطالعاتی شامل درختان آبیاری شده با پساب و آب چاه بودند. در این مناطق فراوانی، تراکم گونه ای و درصد تاج پوشش گیاه مورد مطالعه و نیز شاخص غنا، تنوع گونه ای و یکنواختی گیاهان به روش تصادفی در 10 پلات[10 10متر]، اندازه گیری و عناصر شیمیایی سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفر در نمونه های گیاهی بررسی شد، سپس داده ها در قالب طرح فاکتوریل و با استفاده از آزمون دانکن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از افزایش درصد پوشش تاجی و کاهش غنای گونه ای این گیاه در منطقه آبیاری شده با پساب و فاقد تاثیر مشخصی بر یکنواختی و تنوع گونه ای می باشد. همچنین آبیاری با پساب موجب اختلاف معنی دار در سطح 5 درصد، بر مقدار عناصر، در اندام هوایی گیاه شد. به نحوی که نسبت به تیمار شاهد، عناصر فسفر، پتاسیم و سدیم به ترتیب به میزان 08/25، 04/38 و 02/40 افزایش یافتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!