مطالعه نظری و تجربی جریان در محفظه حلزونی کمپرسور جریان شعاعی

چکیده:
به منظور طراحی بهینه و ساخت کمپرسورهای شعاعی، مطالعه میدان سرعت و فشار در اجزای این ماشین ها ضروری می نماید. جریان درون محفظه کاملا سه بعدی و پیچیده است و می تواند عملکرد اجزای بالادست آن را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو مطالعه جریان در این جزء می تواند به طراحی بهینه آن و ارتقای عملکرد کمپرسور بیانجامد.
در این پژوهش، مطالعه نظری و تجربی جریان محفظه کمپرسور گریز از مرکز در جهت بررسی ساختار جریان و تلفات ناشی از آن صورت می گیرد. مدل سازی عددی شامل استخراج هندسه کمپرسور موجود، مدل سازی اجزا، شبکه بندی و تحلیل جریان است. به منظور اعتبارسنجی مدل عددی، عملکرد محفظه با نصب حسگرهای فشار در مقاطع مختلف کمپرسور و ساختار میدان با استفاده از کاوشگر پنج راهه در مجرای محفظه بررسی می گردد. انحراف نتایج تجربی و عددی در پیش بینی افت فشار محفظه قابل قبول است و با افزایش دبی جرمی، این انحراف کاهش می یابد. نتایج میدان جریان، ضمن اینکه با دقت خوبی ساختار گردابه اجباری را در مقطع محفظه که از نوع نیمه خارجی است پیش بینی می کند، حاکی از تاثیر قابل توجه جریان خروجی از دیفیوزر بر ساختار جریان است که به عنوان یکی از دلایل تلفات در این نوع محفظه ها نسبت به محفظه های خارجی در نظر گرفته می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!