رابطه بین رفتار شهروندی- سازمانی مدیران و بهره وری سازمانی

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
تغییرات سریع و فزاینده، رقابت جدی در صحنه جهانی و لزوم افزایش بهره وری، سازمان ها را وادار می کند تا کارکنان و مدیرانی را داشته باشند که فراتر از وظیفه تعیین شده عمل کنند. می توان گفت؛ بخش مهمی از افزایش بهره وری، لزوم انجام رفتار فراتر از وظیفه کارکنان و به خصوص مدیران است؛ بنابراین این تحقیق با هدف اصلی «شناخت رابطه رفتار شهروندی- سازمانی مدیران با بهره وری سازمانی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» بوده که مورد مطالعه آن در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر انجام شد.
روش شناسی: روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی انتخاب شد. جامعه آماری، تعداد 70 نفر از مدیران ارشد که دارای مشاغل کلیدی در دانشگاه بودند به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، دو پرسش نامه، شامل رفتار شهروندی- سازمانی ارگان (با اعتبار 84/0) و بهره وری (با اعتبار 86/0) بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آزمون های K-S، Z فیشر، ویلکاکسون و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
وضعیت رفتار شهروندی- سازمانی مدیران و بهره وری سازمانی در حد مناسب است. همچنین رفتار شهروندی- سازمانی مدیران و مولفه های آن (به جز وجدان کاری و رفتار مدنی) با بهره وری سازمانی رابطه معناداری دارد.
نتیجه گیری
افزایش بهره وری سازمانی، تحت تاثیر بروز رفتار شهروندی- سازمانی مدیران است. بر این اساس، می توان به این نتیجه رسید که بروز رفتار شهروندی مدیران، اعم از نوع دوستی، جوانمردی، ادب و نزاکت منجر به بهبود بهره وری سازمانی خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!