طراحی الگوی سازمان شایسته محور، با تاکید بر مدیریت راهبردی شایستگی

چکیده:
زمینه و هدف
در محیط پیوسته متغیر و رقابتی، الگوهای شایستگی می توانند به متخصصان حرفه ای در بهبود مهارت ها و کارآمدی نیروی انسانی- به منظور انطباق با تقاضاهای متغیر بازار و پاسخ دهی به چالش های فعالیت در سازمان- کمک شایانی کنند. طراحی الگوی سازمان شایسته محور، با تاکید بر مدیریت راهبردی شایستگی ها، هدف این پژوهش است.
روش شناسی: به منظور طراحی و آزمون الگو، شاخص ها از طریق روش دلفی و پرسشنامه خبرگی از 30 استاد و صاحب نظر مدیریت کسب شد. جمع آوری داده ها، بر اساس پرسشنامه ای با تعداد 127 سوال و توزیع آن در نمونه تصادفی 330 نفری از میان مدیران و کارکنان بانک مرکزی انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از روش الگو سازی معادلات ساختاری- در دو بخش الگوی اندازه گیری- جهت بررسی ویژگی فنی پرسشنامه و بخش ساختاری، جهت بررسی فرضیه های پژوهش انجام پذیرفت.
یافته ها
آنچه موجب تمایز این پژوهش از سایر پژوهش های انجام گرفته پیرامون شایستگی می شود؛ طراحی یک چارچوب اقتضایی است که از طریق پیوند انواع راهبرد های سازمان، با سرمایه های مختلف سازمانی منجر به چهار رویکرد شایستگی سازمانی می شود. یافته های پژوهش، حاکی از تاثیر مثبت و معنادار دو متغیر مستقل جهت گیری راهبردی سازمان و سرمایه اصلی سازمان بر شکل گیری چارچوب سازمان شایسته محور است.
نتیجه گیری
بر مبنای نتایج تحقیق، راهبرد کارایی و سرمایه مادی، در شکل گیری رویکرد شایستگی شغل محور، راهبرد اثربخشی و سرمایه تجاری در شکل گیری رویکرد آینده محور، راهبرد انعطاف پذیری و سرمایه اجتماعی بر رویکرد ارزش محور و ترکیب راهبرد خلاقیت و سرمایه هوشی بر رویکرد شایستگی فردمحور تاثیرگذارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!