بررسی شیوع آلودگی به شپش سر و برخی از عوامل مرتبط در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان کلاله، سال 1394

چکیده:
مقدمه و هدف
شپش یکی از بیماری های انگلی پوست انسان می باشد و به عنوان یک بیماری مسری در بسیاری از نقاط جهان گسترش دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع آلودگی به شپش سر در میان دانش آموزان ابتدایی شهرستان کلاله انجام شده است.
روش کار
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - مقطعی بود که در سال 1394 انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای، 541 دانش آموز به لحاظ آلودگی به شپش سر مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات به وسیله بررسی مستقیم پوست و موی سر و نیز پوشش آن ها و پرسشنامه انجام گرفت. شایان ذکر است که داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 آزمون های آماری توصیفی و کای- دو ( Chi-square )، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
شیوع آلودگی به شپش سر در دانش آموزان معادل 5/ 6 درصد بود. همچنین، تفاوت معناداری بین آلودگی به شپش سر و متغیرهای جنس، استفاده از وسایل شخصی، خوابیدن در اتاق مشترک، رعایت بهداشت فردی نظیر شستن مرتب دست با مواد شوینده، تعویض مرتب لباس و حداقل دوبار حمام کردن در هفته وجود داشت. درمقابل، رابطه معناداری بین پایه تحصیلی، محل سکونت، سن، شغل پدر، میزان تحصیلات والدین، تعداد اعضای خانوار، وجود حمام در منزل، داشتن مربی بهداشت و نوع مو با میزان آلودگی به شپش سر مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
شیوع فراوانی شپش سر در دانش آموزان شهرستان کلاله، تقریبا بالا میباشد. در این ارتباط، پیشنهاد میگردد به منظور جلوگیری از ابتلا به شپش سر، مربیان بهداشت، معلمان، والدین و دانش آموزان تحت آموزش قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!