بررسی کیفیت زندگی و عوامل موثر بر آن در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

چکیده:
مقدمه و هدف
ارزیابی کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید برای آگاهی متخصصان بالینی، پژوهشگران و برنامه ریزان سلامتی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفیت زندگی و عوامل موثر بر آن در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید میباشد.
روش کار
پژوهش حاضر که از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی میباشد، در سال 1393 و با استفاده از روش نمونه گیری آسان، بر روی 185 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید بیمارستان شریعتی تهران انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل: پرسشنامه عوامل دموگرافیک و بالینی بیماری و پرسشنامه SF20 کیفیت زندگی ( Short Form 20) و وضعیت سلامت (AIMS2-SF: Arthritis Impact Measurement Scale2-SF) بود. شایان ذکر است که اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نر م افزار SPSS16 و روش رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
براساس نتایج به دست آمده مشخص شد که میانگین سنی بیماران 47 / 11 ± 97 / 46 سال است، 5/ 80 درصد از آنها زن هستند که 6/ 67 درصد از آنها خانه دار میباشند و مدرک تحصیلی حدود 90 درصد از آنها، دیپلم و پایینتر است. یافته ها نشان دادند که میانگین نمره بعد جسمی کیفیت زندگی در سطح پایینتر و ابعاد اجتماعی و نقش، در سطح بالاتری از سایر ابعاد قرار دارند. همچنین، در تحلیل رگرسیون تک متغیره مشاهده شد که سن، مدت و فعالیت بیماری، همبستگی منفی و معناداری با کیفیت زندگی و تحصیلات و وضعیت سلامت، همبستگی مثبت و معناداری با کیفیت زندگی دارند. لازم به ذکر است که در تحلیل رگرسیون چندمتغیره، وضعیت سلامت، فعالیت بیماری و تحصیلات، تعیین کننده 7/ 71 درصد از نمره کیفیت زندگی بود.
نتیجه گیری
یافت ها حاکی از اهمیت عوامل زمینه ای و مرتبط با بیماری بر کیفیت زندگی بیماران بود؛ بنابراین، لازم است از آن ها جهت طراحی برنامه های آموزشی برای بیماران به منظور ارتقای کیفیت زندگی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!