علل شایع اختلالات بینایی دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی شهرستان بویراحمد

پیام:
چکیده:
زمینه
در راستای اجرای طرح مراقبت های اولیه بهداشتی چشم، دانستن میزان شیوع عوامل ایجاد کننده اختلال دید، در جمعیت کودکان و دانش آموزان هر منطقه بسیار کمک کننده است. به همین دلیل در مطالعه حاضر، علل شایع اختلال بینایی در دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی شهرستان بویر احمد را بررسی و نتایج به دست آمده با مطالعات مشابه را مقایسه گردید.
مواد و روش ها
تعداد 1850 نفر از 4427 دانش آموز ششم ابتدایی شهرستان بویراحمد در سال تحصیلی 95- 1394به روش خوشه ایانتخاب شده و توسط تابلوی اسنلن (Snellen) خطی از فاصله 6 متری در مدارس مربوطه مورد معاینه قرار گرفتند. افراد غیرطبیعی جهت تشخیص علت کاهش دید، به مراکز تخصصی چشم پزشکی ارجاع داده شدند و توسط یک چشم پزشک مورد معاینه کامل بالینی قرار گرفتند.
یافته ها
از 1850 نفر افراد مورد معاینه، 168 نفر (1/9 درصد) در غربالگری اولیه بر اساس پایه دید هشت دهم غیرطبیعی شناخته شدند و برای معاینه تخصصی به کلینیک تخصصی ارجاع داده شدند. از این تعداد، 95 نفر از دانش آموزان به چشم پزشک مراجعه کردند. در معاینه تخصصی، 70 نفر (8/3 درصد از کل افراد معاینه شده) دارای اختلال بینایی بودند، که مهم ترین آنها عیوب انکساری (84/3 درصد) تنبلی چشم (3/2 درصد) و انحرافات چشمی (19/0 درصد) می باشند. 38/0 درصد علت تنبلی چشم، عیوب انکساری بود. از کل تعداد مراجعه کنندگان به چشم پزشک، 3/26 درصد از افراد تمارض می کردند که شامل 35/2 درصد کل جامعه بود.
نتیجه گیری
عیوب انکساری، شایع ترین علت اختلال بینایی و تنبلی چشم در گروه مورد مطالعه شناخته شد. با توجه به سادگی تشخیص و درمان عیوب انکساری با ایجاد برنامه تنظیم غربالگری حدت بینایی در سنین قبل از مدرسه و نیز سنین یک سالگی و سه سالگی می توان شیوع تنبلی چشم را به طور چشمگیری کاهش داد و نیز از طریق اقدامات فرهنگی توسط صدا و سیمای استان، می توان شیوع تمارض را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!