بررسی سینیتیکی وایزوترمی حذف روی از آب وسیله پوسته بلال طبیعی و اصلاح شده با اسید تارتاریک

چکیده:
زمینه و هدف
فلزروی به عنوان یکی از عناصر ضروی برای انسان محسوب می شود اما در غلظت های زیاد خصوصا در منابع آب آشامیدنی، باعث مشکلات بهداشتی برای انسان می شود که باید به طریقی حذف شود. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی کارایی پوسته بلال طبیعی و اصلاح شده با اسید تارتاریک در حذف روی از آب می باشد.
روش بررسی
این تخقیق یک مطالعه تجربی- آزمایشگاهی و به صورت ناپیوسته و با تغییر فاکتورهای موثر مانند pH (2 تا 7)، زمان تماس(5 تا 180 دقیقه)، غلظت اولیه روی(10 تا 150 میلی گرم در لیتر) و مقدار جاذب(1 تا 6 گرم در لیتر) در 100 میلی لیتر آب مقطر صورت گرفت. غلظت روی با استفاده از دستگاه جذب اتمی اندازه گیری وظرفیت و درصد جذب مشخص شد. از آنالیزANOVA برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
با افزایش زمان تماس، دوز جاذب و pH و کاهش غلظت اولیه روی میزان حذف افزایش خواهد یافت. در شرایط بهینه میزان جذب برای پوسته بلال طبیعی و اصلاح شده به ترتیب برابر با 91% و 98% بدست آمد. ایزوترم جذب از مدل لانگمویر نوع دو و سینتیک جذب از سینتیک درجه دو کاذب تبعیت بیشتری نشان داد. آنالیزANOVA نشان داد که تمامی متغیرها تاثیر قابل توجهی در میزان درصد حذف داشتند(05/0>p).
نتیجه گیری
براساس نتایج می توان اظهار نمود که پوسته بلال مخصوصا پوسته بلال اصلاح شده می تواند به عنوان یک جاذب ارزان قیمت و مناسب در حذف روی از محلول های آبی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!