بررسی ارتباط بین عوامل استرس زا و راهبردهای مقابله ای به کار گرفته شده در سالمندان بازنشسته

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالمندان با مواجه انواع متفاوتی از عوامل استرس زا، شیوه های مقابله ای مختلفی را در برابر آن ها به کار می گیرند که با پیامدهای متفاوتی بر سلامت جسم و روان آنان، همراه می باشد. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل استرس زا و راهبردهای مقابله ای به کار گرفته شده در سالمندان شرق گیلان صورت گرفته است.
روش کار
: پژوهش حاضر، مطالعه ای تحلیلی-مقطعی از نوع همبستگی می باشد. در این مطالعه تعداد 124 نفر از سالمندان بازنشسته بالای 60 سال در کانون های بازنشستگی شرق گیلان به صورت تصادفی انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، عوامل استرس زای سالمندی و راهبردهای مقابله ای « اندلر» و «پارکر»مورد بررسی قرار گرفتند. داده های گرد آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی تست، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، یو من ویتنی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین عامل استرس زا مربوط به بعد آشیان خالی (766/5 ± 81/26) بود و زنان استرس بیشتری را نسبت به مردان گزارش نمودند (495/26 ± 10/144). بیشترین راهبرد مقابله ای بکار گرفته شده توسط سالمندان راهبرد هیجان مدار (129/10 ± 69/51) بوده است.
نتیجه گیری
در این مطالعه، بیشترین عامل استرس زا مربوط به بعد آشیان خالی و بیشترین راهبرد مقابله ای به کار گرفته شده، هیجان مدار و فرار از مساله در آنان مطرح بود، بنابراین با توجه به لزوم به کارگیری راهبرد مقابله ای مناسب، توجه به این قشر ارزشمند اجتماع و ساماندهی برنامه های مشاوره ای و آموزشی به این افراد و خانواده های آن ها حائز اهمیت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!