بررسی کمیت و کیفیت پسماندهای پزشکی شهر شاهرود

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پسماند مطب ها و درمانگاه های خصوصی در بسیاری از شهرها هنوز به خوبی مدیریت نمی شوند که این امر می تواند در اثر انتشار عوامل بیماری زا خطراتی را متوجه جامعه و محیط زیست نماید؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی کمیت و کیفیت پسماندهای تولیدی مطب ها، کلینیک ها و آزمایشگاه های خصوصی شهر شاهرود انجام گردید.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، برای افراد درگیر در امر جمع آوری پسماند در مراکز خدمات بهداشتی درمانی مورد مطالعه رهنمودهای جداسازی و کاهش در مبداء مواد زائد ارائه شد و پسماندهای تولیدی قبل و بعد از اجرای طرح جداسازی و کاهش در مبداء مورد آنالیز کمی و کیفی قرار گرفت. در این مطالعه 2 مطب جراحی و عمومی، 10 مطب دندانپزشکی، 5 آزمایشگاه تشخیص طبی و 5 درمانگاه مورد بررسی گرفتند.
یافته ها
کل مواد زائد تولیدی قبل و بعد از اجرای طرح جداسازی و کاهش در مبداء به ترتیب برابر با kg 98/112 و 93/105 می باشد. میانگین کل پسماندهای تولیدی و پسماندهای عفونی بعد از اجرای طرح به میزان kg/day 24/6 و 9/14 در مقایسه با قبل از اجرای طرح کاهش یافتند. پسماندهای غیرعفونی به میزان kg/day 85/7 بعد از اجرای طرح افزایش یافت. در مجموع پسماندهای عفونی به میزان % 42/10 کاهش یافت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای طرح جداسازی و کاهش در مبداء علاوه برکاهش میزان کل پسماندهای تولیدی باعث مدیریت صحیح پسماندهای عفونی شده و با کاهش میزان پسماندهای عفونی، هزینه های مربوط به جمع آوری و بی خطرسازی زباله های آن ها، خطر انتقال بیماری و مخاطرات زیست محیطی ناشی از آن ها را نیز کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!