بررسی تکامل دندانی با استفاده از رادیوگرافی پانورامیک بر اساس جدول نولا در سنین 8 تا 14 سالگی در شهر بابل

چکیده:
مقدمه
ارزیابی صحیح مراحل تکامل دندان ها، قسمتی از تشخیص و درمان بیماری های کودکان است و در دندان پزشکی قانونی نیز کاربرد دارد. در بین روش های رادیولوژی برای تعیین سن دندانی در کودکان، روش نولا در این مطالعه ترجیح داده شد. اگرچه استانداردهای نولا از روی جمعیت آمریکایی به دست آمده است که غالبا برای جمعیت های دیگر مناسب نیست. هدف این مطالعه، بررسی سن کرونولوژیکی و سن دندانی بر اساس تکنیک تشخیصی نولا در کودکان 8-14 سال شهر بابل بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی، تکامل دندانی توسط مراحل نولا بر روی 420 رادیوگرافی پانورامیک در شهر بابل بدون نقایص تکاملی، که مربوط به کودکان با سنین 8 تا 14 سال بود، بررسی شد. کودکان بر اساس جنسیت و سن کرونولوژیکی، در 14 زیرگروه سنی- جنسی قرار گرفتند. سن 32 دندان در هر فرد، بر اساس مراحل تکاملی جدول نولا، توسط 2 متخصص تخمین زده شد. همه ی داده ها در نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و توسط آزمون Paired t-test آنالیز شدند (05/0 = α).
یافته ها
در این مطالعه، سن دندانی کودکان مذکر نسبت به مونث به نولا نزدیک تر است و هرچه سن بالاتر می رود نزدیکی داده های این مطالعه به مقادیر نولا بیشتر می شود (05/0 < p value). تقریبا در تمام دندان ها میانگین سن دندانی گروه مذکر نسبت به مونث پایین تر به دست آمده است (05/0 < p value).
نتیجه گیری
استانداردهای موجود در جدول نولا که بر اساس سن دندانی کودکان آمریکایی به دست آمده اند، برای کاربرد در جمعیت کودکان شهر بابل نیاز به ایجاد تغییراتی در روش نولا و به کار بردن استانداردهای تکاملی جدید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!