تاثیر مصرف کود شیمیایی نیتروژنه و نانو کود دامی بر عملکرد، اجزای عملکرد و اسانس گیاه دارویی رازیانه

چکیده:
استفاده از فناوری نانو در کشاورزی ابعاد جدیدی یافته است. به طوری که می توان از فناوری نانو در تولید کودهای آلی نانو استفاده نمود. این نوع کود شاید بتواند جایگزین کودهای شیمیایی و آلی سنتی گردد. به منظور مقایسه مصرف سطوح مختلف انواع کودهای دامی نانو و شیمیایی، آزمایشی در سال زراعی 93-1392 در مزرعه تحقیقاتی پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه انجام شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا گردید. تیمارها شامل مصرف نانو کود دامی در چهار سطح (صفر، 10، 20 و 30 تن در هکتار) و مصرف کود نیتروژن در چهار سطح (شاهد (عدم مصرف کود)، مقادیر 33، 66 و 100 درصد مقدار نیتروژن توصیه شده معادل صفر، 25، 50 و 75 کیلوگرم در هکتار از منبع اوره) بود. نتایج نشان داد که ارتفاع بوته، تعداد ساقه فرعی، تعداد چتر در بوته، تعداد دانه در بوته، وزن هزار دانه، وزن تر و خشک بوته، عملکرد دانه، کاه و بیولوژیک، شاخص برداشت و عملکرد اسانس تحت تاثیر مصرف نانو کود آلی قرار گرفتند. کود نیتروژن نیز بر ارتفاع بوته، تعداد دانه در چتر، تعداد دانه در بوته، وزن تر و خشک بوته، عملکرد دانه، کاه، بیولوژیک و عملکرد اسانس اثر معنی داری در سطح احتمال یک درصد داشت و بر تعداد ساقه فرعی، تعداد چتر در بوته، وزن هزار دانه و شاخص برداشت تاثیر معنی داری نداشت. مصرف 10 تن نانو کود دامی و 25 کیلوگرم کود نیتروژن هر کدام به تنهایی باعث افزایش عملکرد بیولوژیک، دانه، کاه و اسانس رازیانه گردید. در حالی که مقادیر بالاتر از هر کدام از این تیمارها تاثیری بر عملکرد نداشت. مصرف 25 کیلوگرم کود نیتروژن از طریق افزایش عملکرد بیولوژیک باعث افزایش عملکرد دانه و هم چنین باعث افزایش عملکرد اسانس دانه و پیکره شد. کود آلی نانو با افزایش تعداد چتر در بوته، تعداد دانه در بوته و وزن هزار دانه باعث افزایش عملکرد دانه گردید. با توجه به این که اثر متقابل تیمارها در صفات مورد مطالعه در این آزمایش معنی دار نشد، می توان عدم مصرف توام کودهای نانو دامی با کود شیمیایی نیتروژن را توصیه نمود. هم چنین می توان نتیجه گرفت مصرف 10 تن نانو کود دامی عملکرد کمی و کیفی قابل قبولی در گیاه دارویی رازیانه تولید می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
775
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!