بررسی اثر مقادیر مختلف سوپرجاذب رطوبت و اسید هیومیک در شرایط کم آبیاری بر برخی ویژگی های اگرواکولوژیکی ذرت (Zea mays L.) به روش سطح پاسخ

چکیده:
امروزه مصرف متعادل و بهینه ی کود و آب از مهم ترین عوامل افزایش تولید و بهره وری کیفیت محصولات کشاورزی محسوب می شوند. به منظور برآورد مقادیر بهینه ی سوپرجاذب رطوبت، اسید هیومیک و آب آبیاری در زراعت ذرت (Zea mays L.) آزمایشی با استفاده از روش سطح پاسخ، در قالب طرح باکس-بنکن طراحی و در سال زراعی 93-1392 در مزرعه ی تحقیقاتی دانشکده ی کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد. تیمارهای آزمایشی با توجه به سطوح پایین و بالای سوپرجاذب رطوبت (80 و 160 کیلوگرم در هکتار)، اسید هیومیک (چهار و هشت کیلوگرم در هکتار) و حجم آب آبیاری (100 و 50 درصد نیاز آبی) با استفاده از نرم افزار مشخص شدند که با در نظر گرفتن سه تکرار برای نقطه ی مرکزی، در مجموع 15 ترکیب تیماری حاصل شد. نتایج آزمایش نشان داد که عملکرد دانه به طور معنی داری تحت تاثیر اثرات اسید هیومیک و آبیاری از جزء خطی مدل رگرسیونی و اثرات درجه دو سوپرجاذب و آبیاری از جزء درجه دو مدل رگرسیونی قرار گرفت، به طوری که بیش ترین میزان عملکرد دانه (24489 کیلوگرم در هکتار) زمانی حاصل شد که به ترتیب از 120 و هشت کیلوگرم در هکتار سوپرجاذب رطوبت و اسید هیومیک استفاده شد و در طول فصل رشد 300 مترمکعب در هکتار آب در اختیار گیاه قرار گرفت. بیش ترین تاثیرگذاری اسید هیومیک در بهبود عملکرد ماده ی خشک در سطح میانی این کود (شش کیلوگرم در هکتار) حاصل شد، ضمن این که افزایش دو برابری اسید هیومیک مصرفی از چهار به هشت کیلوگرم در هکتار منجر به افزایش هفت درصدی میزان پروتئین دانه شد. در سناریوی اقتصادی با مصرف به ترتیب 06/126 و 19/7 کیلوگرم در هکتار سوپرجاذب رطوبت و اسید هیومیک و 47/347 مترمکعب در هکتار آبیاری عملکرد دانه ای معادل 26708 کیلوگرم در هکتار به دست آمد. در سناریوی اقتصادی-زیست محیطی دست یابی به حداکثر عملکرد دانه (26309 کیلوگرم در هکتار) و حداکثر کارآیی مصرف آب (23/5) زمانی محقق شد که از 63/123 کیلوگرم در هکتار سوپرجاذب، 19/7 کیلوگرم در هکتار اسید هیومیک و 23/323 مترمکعب در هکتار آبیاری استفاده شد و از آنجایی که از دیدگاه اکولوژیک، سناریوی اقتصادی-زیست محیطی نسبت به دو سناریوی دیگر دارای اولویت است، به نظر می رسد با استفاده از مقادیر بهینه ی منابع در این سناریو می توان ضمن دست یابی به تولید پایدار ذرت، آلودگی های زیست محیطی را به حداقل رساند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
746
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!