شبیه سازی بهره وری آب در برنج تحت مدیریت کم آبیاری و نیتروژن با استفاده از مدل گیاهی CropSyst

چکیده:
استفاده از روش کم آبیاری از استراتژی های مورد استفاده در سال های اخیر برای کسب حداکثر سود محصولات، به این منظور تحقیقی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار شامل سه رژیم آبیاری (غرقاب دائم I1=، هر پنج روز یکبار = I2، هر هشت روز یکبار = I3) به عنوان عامل اصلی و مقادیر کود نیتروژن در چهار سطح (صفرN1=، 90= N2، 120= N3 و 150= N4 کیلوگرم نیتروژن در هکتار از منبع اوره) به عنوان عامل فرعی در مزرعه آزمایشی موسسه تحقیقات برنج کشور (رشت) اجرا گردید . نتایج نشان داد که مدل CropSyst با توجه به ریشه میانگین مربعات خطای نرمال شده هفت و 15 درصد و ضریب تبیین 73/0 و 84/0 در شیبه سازی عملکرد دانه از دقت مناسبی برخوردار است. نتایج ارزیابی جهت شبیه سازی بهره وری آب بر اساس میزان تعرق برای هر دو سال نشان داد که تیمار I3N2وI3N3 دارای بیش ترین مقدار بودند . نتایج ارزیابی مدل CropSyst جهت شبیه سازی بهره وری آب بر اساس میزان آب مصرفی و بارش برای هر دو سال نشان داد که تیمار I3N4وI3N3 دارای بیش ترین مقدار بودند. نتایج بررسی مقدار تبخیر در دوره 2ساله مورد مطالعه نشان داد که در مدیریت های آبیاری غرقاب 39درصد از تبخیر و تعرق صرف تبخیر می شود، در حالی که مقدار آن در مدیریت های آبیاری متناوب پنج و هشت روز یکبار به ترتیب 35درصد و 32درصد بود .در مدیریت های کود نیتروژن شاهد، 90،120،150کیلوگرم درهکتار به ترتیب 39 و 34 و 35 و 32درصد از تبخیر و تعرق صرف تبخیر می شود. این مطالب حاکی از این است که باتوجه به شبیه سازی خوب مدل ها و هم خوانی حداکثری داده ها ،اگر مدیریت با هدف حداکثر کردن بهره وری آب مصرفی باشد، می توانیم از این مدل ها به عنوان ابزاری جهت پشتیبانی و برنامه ریزی استفاده کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
711
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!