ارزیابی خواص ضدمیکروبی وآنتی اکسیدانتی نانولیپوزوم حاوی اسانس مریم گلی (Salvia multicaulis)

پیام:
چکیده:
امروزه اسانس مریم گلی (Salvia multicaulis) به دلیل دارا بودن فعالیت آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی جهت افزودن به سامانه های غذایی و زیستی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. استفاده از این اسانس ها به صورت آزاد برای نگهداری مواد غذایی عموما به دلیل محلولیت پایین در آب، فشار بخار بالا و ناپایداری فیزیکی و شیمیایی با دشواری هایی همراه است. یکی از روش های کاهش این محدودیت ها، ریزپوشانی اسانس ها در حامل های لیپیدی از جمله نانولیپوزوم ها است. از اینرو هدف از این پژوهش درون پوشانی اسانس مریم گلی در نانولیپوزوم ها و بررسی خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی این اسانس می باشد. در این مطالعه نانولیپوزوم های حاوی اسانس مریم گلی، با استفاده از نسبت های مشخصی از لسیتن و کلسترول (90-0، 80-10، 70-20 میلی گرم) به روش هیدراسیون لایه نازک و سونیکاسیون تولید شدند. تعیین اندازه و توزیع ذرات و همچنین پایداری فیزیکی نانولیپوزوم ها از لحاظ اندازه در طی زمان با استفاده از پراکندگی نور پویا (DLS) و کارایی درون پوشانی به روش اسپکتروفوتومتری مورد بررسی گرفت. برای اندازه گیری فعالیت انتی اکسیدانتی از 2 و 2 دی فنیل -1 پیکریل هیدرازین و برای خاصیت ضد میکروبی روش میکرودایلوشن به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که اندازه ذرات و توزیع اندازه ذرات به ترتیب در محدوده 88-82 و 42/0-39/0 بود. کارایی درون پوشانی اسانس مریم گلی در همه فرمولاسیون ها بالای 70% و نانولیپوزوم های حاصل به مدت 1 ماه پایدار بودند. اسانس مریم گلی درون پوشانی شده فعالیت آنتی اکسیدانی بالا و خاصیت ضدمیکروبی بیشتری علیه تمامی میکروارگانیسم ها در مقایسه با اسانس آزاد نشان داد. این تحقیق نشان داد که خاصیت ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی اسانس درون پوشانی شده در لیپوزوم در مقایسه با حالت آزاد اختلاف معنی داری داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!