بررسی تاثیر مداخلات ارگونومی در فعالیت های دستی بر کاهش اختلالات اسکلتی و عضلانی به روش

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار (WMSDS)، زمانی رخ می دهند که فشار اعمال شده به بافت های اسکلتی-عضلانی، بیشتر از ظرفیت تحمل بافت باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی ریسک فاکتورهای ایجادکننده اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با فعالیت های دستی با استفاده از روش ManTRA و اجرای برنامه مداخله آموزشی- مهندسی در بین کارگران صنعت چاپ انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع مداخله ای مورد شاهدی می باشد که جامعه آماری آن 40 نفر از کارگران صنعت چاپ که فعالیت دستی انجام می دهند، می باشند. 20 نفر برای گروه مداخله و 20 نفر برای گروه شاهد انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه نقشه بدن (Body map) جهت تعیین میانگین شدت و موضع ناراحتی در اندام های مختلف بدن و روش ارزیابی ManTRA جهت تعیین نمره تجمعی در 4 ناحیه بدن (مچ/ دست/ بازو، شانه/ گردن، پشت، اندام تحتانی) برای هر کارگر در محل کار در قبل و بعد از مداخله (آموزشی-مهندسی) گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین شدت درد در گروه مورد، قبل و بعد از مداخله در نواحی سر وگردن (012/0 = P) شانه و بازوی راست (012/0 = P)، شانه و بازوی چپ (043/0 = P)، کمر (003/0 = P)، دست ومچ راست (028/0 = P)، دست ومچ چپ (027/0 = P)، ران وزانوی راست (005/0 = P)، ران و زانوی چپ (005/0 = P)، پا وساق پا راست (012/0 = P)، پا وساق پا چپ (0028/0 = P) ارتباط معنی داری وجود داشته است. ازنظر نمره تجمعی نیز، ارتباط معنی داری در نواحی بازو/مچ/دست (001/0 = P) و شانه/گردن (001/0 = P) قبل وبعد از مداخله مشاهده شد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه می توان گفت که مداخلات ارگونومی می تواند باعث کاهش میزان شدت درد در قسمت های مختلف بدن و کاهش ریسک فاکتورهای ایجاد کننده آسیب های تجمعی در محیط کار شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!