اثر محافظتی پودر زردچوبه (Curcuma longa) بر آسیب های ناشی از استات سرب بر مصرف خوراک، تغییرات وزن و عملکرد تولید مثلی رت های نر ویستار

چکیده:
به منظور بررسی اثرات محافظتی پودر زردچوبه بر عوارض ناشی از سرب بر بافت بیضه و تغییرات هورمون تستوسترون در رت ها، تعداد 32 سر رت نر نژاد ویستار به طور تصادفی به چهار گروه هشت تایی شامل گروه های 1) شاهد، 2) شاهد دیابتی (تزریق 55 میلی‏گرم بر کیلوگرم استرپتوزوتوسین)، 3) دیابتی دریافت کننده سرب (تزریق 55 میلی گرم بر کیلوگرم، استرپتوزوتوسین و100 میلی گرم بر کیلوگرم استات سرب محلول در آب) و 4) دیابتی دریافت کننده سرب همراه با پودر زردچوبه (تزریق 55 میلی گرم بر کیلوگرم استرپتوزوتوسین، 100 میلی گرم بر کیلوگرم استات سرب محلول در آب، به علاوه پودر زردچوبه به مقدار 2درصد خوراک)، اختصاص داده شدند. طول دوره آزمایش چهار هفته بود و مقدار خوراک مصرفی و اضافه وزن روزانه اندازه‏گیری شد. در روز 29 آزمایش نمونه گیری بافتی از بیضه راست و خون گیری از قلب تمام رت ها انجام شد. آسیب بیضه ای با استفاده از رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین بررسی شد. مصرف خوراک و وزن زنده در رت های دیابتی نسبت به رت های شاهد کاهش یافت. این کاهش در رت های دیابتی دریافت کننده استات سرب بیشتر بود، ولی اضافه شدن پودر زردچوبه روند مصرف خوراک را به طور معنی دار کاهش داد. ضخامت لایه های سلولی و تعداد سلول های اسپرماتوسیت و سرتولی در رت های دیابتی دریافت کننده سرب نسبت به تیمار شاهد به طور معنی داری کاهش یافت. میزان هورمون تستوسترون در تیمارهای دیابتی و سرب‏دار نسبت به تیمار شاهد کاهش یافت، اما تیمار دارای پودر زردچوبه سبب افزایش غلظت هورمون تستوسترون شد. حدس زده می شود که وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در پودر زردچوبه چون کورکومین می تواند از بروز برخی عوارض اکسیداتیو سرب در رت ها و بیماران دیابتی در جوامع انسانی بکاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
520
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!