عوامل موثر بر افزایش خلاقیت و نوآوری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده از ظرفیت خلاقیت و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی می تواند نقش بسیار مهمی در بالا بردن کیفیت خدمات داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین مهم ترین عوامل فردی و سازمانی موثر بر افزایش خلاقیت و نوآوری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم و ارائه راهکاری جهت عملیاتی شدن آن انجام گرفت.
روش بررسی
این پژوهش به روش توصیفی - پیمایشی در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی قم (4712نفر)تشکیل می داد که از بین آنها، 355 نفر به شیوه تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد گردآوری شد. این پرسشنامه دارای بخش های مشخصات فردی و عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی یک نمونه ای، تی دو نمونه ای مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، میانگین زوجی، رتبه بندی فریدمن و تعقیبی ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میزان تاثیر تمامی عوامل فردی و سازمانی بر خلاقیت و نوآوری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم برای جامعه موردنظر، بیشتر از حد متوسط (μ<3) برآورد شد. همچنین میزان تاثیر عوامل فردی در خلاقیت با میانگین 48/0±23/4 و در نوآوری با میانگین 55/0±33/4، بیش از میزان تاثیر عوامل سازمانی بود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، جهت افزایش خلاقیت و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی، باید تمامی عوامل فردی و سازمانی با انجام برنامه ریزی های لازم مدنظر قرار گیرد و توجه بیشتری نیز به عوامل فردی که نقش مهم تری دارند لحاظ گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!