بررسی اثر ضداضطرابی و خواب آوری عصاره آبی بهار نارنج بر موش های کوچک آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در طب سنتی ایران استفاده از بهار نارنج جهت درمان طیف وسیعی از بیماری های عصبی پیشنهاد گردیده است.این در حالی است که استفاده از گیاهان دارویی رو به افزایش می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره آبی بهار نارنج بر دوره خواب و سطح اضطراب موش کوچک آزمایشگاهی انجام گردید.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی از 80 موش کوچک آزمایشگاهی استفاده شد.حیوانات در هشت گروه ده تایی قرار گرفتند. برای ارزیابی دوره خواب از روش ارزیابی خواب به روش رفتاری (Angel) استفاده گردید و حیوانات به سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برای ارزیابی سطح اضطراب، نیز حیوانات به سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند و از ماز بعلاوه مرتفع استفاده گردید و به مدت 5دقیقه شاخص های استاندارد ارزیابی اضطراب(تعداد ورود و مدت زمان سپری کردن در بازوی باز) از طریق مشاهده در آنها بررسی و ثبت گردید. به گروه های آزمایشی سه دوزعصاره آبی گیاه بهار نارنجmg/kg (200-400-600)و در گروه کنترل سالین به صورت داخل صفاقی تزریق شد.تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss17 و آزمون های آماری ANOVA و تست توکی انجام شد ( α=0.05).
یافته ها
نتایج نشان داد که عصاره آبی بهار نارنج ،در هر سه دوز به طور قابل توجهی دوره خواب (53/0± 2/12) ،(37/0±4/14)،(22/1 ±5/15)و تعداد ورود (21/0±9/5)و(41/0±6/6)و(72/0 ±8/6)و مدت زمان سپری شدن در بازوی باز (01/±4/64)،(01/4 ±64)، (01/3 ±75) ،(01/2±78) را در مقایسه با گروه کنترل افزایش می دهد. (p<0/05).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که عصاره آبی بهار نارنج می تواند باعث افزایش دوره خواب و کاهش سطح اضطراب در موش گردد..
زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!