جداسازی و همسانه سازی ژن ureE هلیکوباکتر پیلوری در ناقل بیانی pIRES2-DSRed به منظور ایجاد واکسن ژنی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هلیکوباکتر پیلوری به عنوان یکی از عوامل زخم معده و ایجادکننده سرطان معده قادر است با دارابودن آنزیم اوره آز، در محیط اسیدی معده سال ها زندگی کند. این آنزیم به منظور فعالیت کاتالیتیکی خود، بهNi2+ و گروهی از پروتئین های کمکی از جمله ureE نیازمند است. اوره آز نه تنها فاکتوری لازم برای کلنیزه شدن هلیکوباکتر پیلوری است، بلکه با مکانیزم های مختلفی باعث بیماری زایی می شود. با توجه به شیوع بالای این باکتری، یافتن راهی برای پیشگیری از وقوع عفونت ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه، همسانه سازی ژن ureE هلیکوباکتر پیلوری در ناقل بیانی pIRES2-DSRed به منظور ایجاد واکسن ژنی بود.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، ابتدا قطعه ژن ureE به روش PCR تکثیر گردید و با کلون سازی T/A درون وکتور pTZ کلون شد. ساب کلونینگ این ژن در وکتور pIRES2-DSRed با استفاده از آنزیم T4-لیگاز انجام شد و در باکتری E. coli سویه Tpo10F ترانسفرم و تکثیر شد. سازواره حاصل که کاندیدای واکسن ژنی است، برای بررسی بیان ژن در سیستم یوکاریوتی، به روش الکتروپوریشن به سلول های CHO منتقل گردید. بررسی بیان ژن ureE در سلول های جانوری با SDS-PAGE مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
همسانه سازی ژن ureE در دو وکتور تکثیری pTZ و بیانی pIRES2-DSRed، با روش های PCR، هضم آنزیمی و تعیین توالی تایید شد. نتایج SDS-PAGE موید بیان موفقیت آمیز ژن ureE در سیستم یوکاریوتی سلول های CHO بود.
نتیجه گیری
سازواره ژنی نوترکیب pIRES2-DSRed-ureE قادر به تولید موفق پلی پپتید حاصل از بیان ژن ureE هلیکوباکتر پیلوری در سلول های جانوی می باشد. با توجه به اینکه محصول پروتئینی ژن ureE یکی از پروتئین های مهم باکتری مذکور است، بنابراین می توان از سازواره ایجادشده در این مطالعه، به عنوان کاندیدای واکسن ژنی بر ضد هلیکوباکتر پیلوری در آینده استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!