بررسی پارامتر های معیار شکست رامامورتی و هوک و همکاران سنگ آهک یکپارچه تا به شدت درزه دار فاقد مواد پرکننده و دارای سطوح صاف

چکیده:
سنگ آهک یکی از سنگ های رسوبی است که به وفور در پوسته زمین وجود دارد و مهندسین برای حفر سازه ها به عناوین مختلف به کرات با این سنگ روبرو می شوند. در این تحقیق به شیوه ای نو، تاثیر جهت یافتگی، فراوانی و تعداد دسته ناپیوستگی های متقاطع در مقاومت سنگ تحت تنش های سه محوری به روش تجربی و با اجرای پژوهشی گسترده روی سنگ آهک بررسی شده است. نمونه هایی شامل سنگ فاقد ناپیوستگی، دارای یک دسته ناپیوستگی، دو دسته ناپیوستگی، سه دسته ناپیوستگی متقاطع منفرد و سه دسته ناپیوستگی متقاطع که یک دسته آنها دا رای 4 ناپیوستگی موازی بوده در گروه های مختلف با زاویه شیب صفحه ناپیوستگی ها با جهت افقی (جهت تنش جانبی) به ترتیب 0، 30، 45، 60 و 90 درجه آماده سازی شده اند. سپس مقاومت هر گروه تحت فشارهای جانبی مختلف به ترتیب 0، 5، 7، 10، 14 و 20 مگاپاسکال اندازه گیری شده است. پارامتر های معیار شکست رامامورتی شامل نسبت مقاومت فشاری یک محوری سنگ درزه دار به مقاومت فشاری یک محوری سنگ سالم ()، توان j و ضریب مقاومت فشاری سه محوری (Bj) حاصل از نتایج این تحقیق تغییرات قابل توجهی با مقادیر آنها با استفاده از روابط موجود به ویژه در حالاتی که فراوانی و تعداد دسته ناپیوستگی ها افزایش یافته و درزه غالبی با زاویه 60 درجه در سیستم ناپیوستگی ها وجود داشته باشد، دارند. چنین تغییراتی باعث شده است که رابطه دیگری بین ضریب مقاومت فشاری سه محوری (Bj) و نسبت برای سنگ آهگ از یکپارچه تا به شدت درزه دار حاصل شود. مقدار پارامتر s و ضریب مقاومت فشاری سه محوری (mb) در معیار شکست هوک و همکاران با افزایش تعداد دسته ناپیوستگی ها و فراونی آنها کاهش می یابند و کمترین مقدار آنها در حالتی است که یک دسته ناپیوستگی غالب با زاویه 60 درجه در سیستم ناپیوستگی ها وجود داشته باشد. در حالتی که نمونه ها دارای دو و سه دسته ناپیوستگی متقاطع و عمود بر هم و زاویه جهت یافتگی آنها () برابر 30 و 60 درجه باشد، s به سمت مقدار صفر میل می کند و برای سه دسته ناپیوستگی متقاطع و عمود بر هم و دارای 4 ناپیوستگی موازی با زاویه جهت یافتگی 30 و 60 درجه، مقدار آن برابر صفر است. در حالتی کهs دارای مقدار حداقل باشد، مقدار توان a برعکس دارای مقدار حداکثر است. رابطه جدیدی بین نسبت ضریب مقاومت فشاری سه محوری (mb/mi)، مقدار ثابت s و توان aبا نسبت برای سنگ آهک یکپارچه تا به شدت درزه دار ارائه شده است به طوری که نسبت نیز با استفاده از ضریب درزه داری قابل تعیین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!