مقایسه تاثیر گاز انتونوکس با لیدوکائین بر علائم حیاتی حین برش و ترمیم اپی زیاتومی زنان نخست زا: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

چکیده:
مقدمه
زایمان حادثه ای بالقوه تنش زا است. تنش و اضطرابی که مادر در حین زایمان به خصوص در موارد نیاز به اپی زیاتومی تجربه می کند، با تحریک اعصاب سمپاتیک منجر به بروز تغییراتی در علائم حیاتی می شود که می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت مادر و نوزاد داشته باشد؛ لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه گاز انتونوکس با لیدوکائین بر علائم حیاتی حین برش و ترمیم اپی زیاتومی زنان نخست زا انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1394 بر 120 زن باردار نخست زا انجام شد. در گروه مداخله، گاز انتونوکس از 2 دقیقه قبل از برش و ترمیم اپی زیاتومی داده شد و بعد از اتمام برش و ترمیم قطع می شد. در گروه کنترل طبق روش معمول از 5 میلی لیتر لیدوکائین 2% قبل از برش و ترمیم اپی زیاتومی استفاده شد. علائم حیاتی قبل و بعد از برش و ترمیم اپی زیاتومی با استفاده از دستگاه پالس اکسی متر مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون های من ویتنی و کای دو انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بین میزان نبض، درصد اشباع اکسیژن شریانی قبل و بعد از برش و ترمیم اپی زیاتومی، میزان تنفس بعد از برش و قبل از ترمیم اپی زیاتومی و میزان فشارخون سیستول و دیاستول قبل و بعد از برش و ترمیم اپی زیاتومی در دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0p>). در دو گروه بین میزان تنفس قبل از برش و بعد از ترمیم اپی زیاتومی، تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). این میزان در گروه انتونوکس بیشتر از لیدوکائین بود. میزان فشار خون دیاستول قبل و بعد از برش اپی زیاتومی تفاوت معنی داری داشت (05/0p<)، بدین معنا که در گروه انتونوکس کمتر بود. هیچ گونه عوارض جانبی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
گاز انتونوکس همانند لیدوکائین در صورت استفاده صحیح، هیچ گونه اثرات جانبی بر علائم حیاتی مادر ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!