تاثیر عصاره هیدرو اتانولی صمغ درخت زردآلو بر روند بهبود زخم پوستی در موش صحرایی

چکیده:
مقدمه
صمغ، در بهبود زخم در برخی بیماری ها و اختلالات مزمن یک چالش درمانی محسوب می شود. به لحاظ اثرات ضدالتهاب و ترمیمی عصاره هیدرو اتانولی صمغ درخت زردآلو، این عصاره در ترمیم زخم پوستی در موش صحرایی بررسی شد.
مواد و روش ها
28 موش بزرگ نر نژاد ویستار به 4 گروه تقسیم شدند. گروه اول: نرمال، گروه دوم: کنترل داری زخم بدون درمان، گروه سوم: دارای زخم درمان با وازلین و گروه چهارم: داری زخم درمان با عصاره صمغ درخت زردآلو. زخمی به ابعاد 280 میلی متر بر پشت موش ها در گروه های 2، 3 و 4 ایجاد شد. در گروه 3 و 4 به مدت 21 روز درمان ادامه یافت. تجویز داروها به صورت روزانه و به مقدار نیم گرم بر روی زخم به کار رفت. اندازه گیری یک روز در میان اندازه زخم ها با آنالیز تصاویر دیجیتال به مدت 21 روز انجام گرفت. نمونه گیری از پوست تمام حیوانات در روز 21 انجام و نمونه در فرمالین فیکس شدند. برش ها به ضخامت 5 میکرون تهیه و با هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی شدند. برش های بافتی مورد بررسی کیفی و کمی برای بررسی قطر پوشش، میزان رشته های کلاژن، عروق و سلول های آماسی مطالعه شدند. داده های نرمال، با استفاده از آزمون توکی و داده های با توزیع غیر نرمال با آزمون من ویتنی بین گروه ها مقایسه شدند.
یافته ها
استفاده از صمغ درخت زردآلو، باعث کاهش عروق خونی از هفته دوم به بعد، کاهش سلول های آماسی و افزایش رشته های کلاژن و درنهایت اپیتلیزاسیون بافت شد.
بحث و نتیجه گیری
استفاده از عصاره صمغ درخت زردآلو می تواند ترمیم زخم را سریع تر بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!