بررسی ارتباط بین شدت بی ثباتی خودگزارشی با تعادل و سطح سلامت در افراد با بی ثباتی عملکردی مچ پا

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بی ثباتی مزمن عملکردی مچ پا که با حس بی ثباتی و تکرار پیچ خوردگی مشخص می شود، با اختلال تعادل و محدودیت در فعالیت های روزمره و ورزشی افراد، سطح سلامت آن ها را دستخوش تغییر می کند. اطلاعات کمی در مورد رابطه بین احساس بی ثباتی گزارش شده توسط افراد، که شکایت اصلی بیماران است، با وضعیت تعادل و سطح سلامت آن ها موجود می باشد.
مواد و روش ها
23 فرد مبتلا به بی ثباتی مزمن یک طرفه مچ پا (63/4±31/29 سال) و 23 فرد سالم (21/5±52/30 سال) در این مطالعه شرکت کردند. جهت سنجش تعادل از مجموعه آزمون های Balance Error Scoring System (BESS) استفاده شد. همچنین افراد دو پرسشنامه SF-36 و شاخص بی ثباتی مچ پا را تکمیل نمودند. برای مقایسه بین گروه ها از آزمون تی مستقل و من ویتنی و برای ارتباط سنجی بین متغیرها از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
نتایج
نمره BESS در گروه افراد با بی ثباتی عملکردی مچ پا به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0.05). آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که رابطه معنی دار بین شاخص بی ثباتی مچ پا با تمام بخش های پرسشنامه SF-36 به جز انرژی/خستگی و عملکرد اجتماعی وجود دارد (r= 0.43 to 0.85، P>0.05). هیچ رابطه معنی داری بین آزمون های تعادلی با شاخص بی ثباتی مچ پا یافت نشد.
نتیجه گیری
ارتباط قوی شاخص بی ثباتی با بخش جسمانی پرسشنامه SF-36نشان می دهد میزان بی ثباتی که توسط بیمار گزارش می شود، تاثیر جدی بر سلامت جسمانی او می گذارد. اما گزارش بیمار با نتایج آزمون های تعادلی ارتباط معنی دار ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!