مروری کوتاه بر بهبود خواص ضدباکتری و مقاومت کاغذ با استفاده از کامپوزیت کربوکسی متیل سلولوز-کیتوسان

پیام:
چکیده:
در سال های اخیر، استفاده از پلیمرها به عنوان مواد جدید، به دلیل مزایای آن ها نسبت به سایر مواد، افزایش درخور توجهی یافته است. به کاربردن پلیمرها روشی موفق برای تقویت خواص مقاومت شبکه های الیاف سلولوزی است. ساخت پلیمرهای جدید به کمک فناوری نانوشیمیایی، مانند مواد بسته بندی، راه حل مبتکرانه ای برای افزایش عملکرد پلیمرها و سطح سلامت است. همچنین، مزایای اقتصادی و زیست محیطی افزون تر، مانند کاهش انرژی مصرفی برای تولید و انتقال و نگه داری، افزایش زیست تخریب پذیری و کاهش حجم مواد دورریختنی را به همراه دارد. کیتوسان به دلیل فراوانی و مقرون به صرفه بودن در بسیاری از زمینه ها کاربرد یافته است. این ماده افزودنی در صنعت کاغذ به عنوان افزایش دهنده مقاومت در حالت خشک و عامل ضدمیکروب استفاده می شود. جذب سطحی کربوکسی متیل سلولوز (CMC) روی الیاف کاغذ، باعث کاهش مقاومت آن می شود. بنابراین، کاربرد پلیمر کاتیونی کیتوسان همراه با کربوکسی متیل سلولوز نتایج درخور توجهی را در بهبود مقاومت شبکه الیاف نشان داده است. هدف از این مقاله، مرور سازوکار ضدباکتری کربوکسی متیل سلولوز-کیتوسان و عملکرد عوامل ضدباکتری این نانوساختار است. افزون بر این، ویژگی های مقاومتی کاغذهای بسته بندی و بهداشتی که تا کنون کمتر به آن ها توجه شده است، نیز بررسی می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!