اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرش معتادان در مورد درمان جایگزین با متادون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درمان های جایگزین مواد مخدر به دلیل نقشی که در کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر دارند مورد توجه می باشد. اثربخشی این درمان ها تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله، نگرش بیماران در مورد درمان است که در ورود و ماندگاری آن ها به درمان اختلال مصرف مواد موثر است. با توجه به اینکه مطالعه نگرش افراد به ابزار معتبر نیاز دارد، به همین منظور مطالعه ای جهت تدوین و اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرش معتادان در مورد درمان با متادون انجام گرفت.
مواد و روش کار
این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1394 انجام گرفت. نسخه فارسی پرسشنامه به روش ترجمه باز ترجمه تدوین گردید و توسط متخصصین و کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات لازم انجام شد سپس 750 نفر از بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد پرسشنامه را تکمیل نمودند. بعد از 10 تا 15 روز این پرسشنامه مجددا توسط 100 نفر از 750 نفر شرکت کننده در مطالعه تکمیل گردید. سپس داده ها با استفاده نرم افزار SPSS16 و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ، کاپا، ضریب همبستگی درونی و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه میانگین سن افراد شرکت کننده در مطالعه 12/13±92/40 سال بود و 628 نفر (7/83 %) مرد بودند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 807/0 بدست آمد. تحلیل عامل با روش مولفه های اصلی سه عامل را در پاسخ های شرکت کنندگان شناسایی نمودند که 38/33 % از واریانس کل را تبیین کردند.
نتیجه گیری
نسخه فارسی پرسشنامه 32 گزاره ای نگرش معتادان نسبت به درمان با متادون ابزار مناسبی جهت مطالعه نگرش معتادان نسبت به درمان با متادون می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
685 تا 692
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!