نیازسنجی از مشاغل حوزه نظام سلامت جهت غنی سازی با فعالیت ورزشی: مطالعه موردی فوریت های پزشکی استان گیلان

چکیده:
هدف
هدف از این پژوهش نیازسنجی ورزشی و ارزیابی کیفی آن جهت غنی سازی شغلی در حوزه فوریت های پزشکی استان گیلان بود.
روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فوریت های پزشکی (370≈N) و صاحب نظران در زمینه ورزش نظام بهداشت و پزشکی در استان گیلان بود. نمونه آماری به صورت تصادفی از پرسنل (201n= در فرمول کوکران) و به صورت هدفمند و در دسترس از صاحب نظران (13n=) انتخاب شد. ابزار پژوهش محقق ساخته و شامل یک پرسشنامه (6 بخش و 33 گویه) و یک رونوشت مصاحبه (ارزیابی کیفی مولفه ها) با مقیاس بندی مرتبط هر بخش (لیکرت، موردی یا بازپاسخ) بود. روایی نظری (89/0= سیگمای شمارشی/ 10 نفر متخصص) و پایایی (88/0= بازآزمایی) مطلوب ارزیابی شد. تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (K-S و خی دو) در نرم افزار Excel و SPSS20 صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که امکانات ورزشی بسیار کم، فشار کاری متوسط به بالا اما فعالیت بدنی مناسب متوسط به پایین، عوارض جسمانی متنوع، رضایت بسیار کم از خدمات سازمان و فعالیت ورزشی خود و تفاوت قابل ملاحظه بین فعالیت فعلی و موردعلاقه در فعالیت های ورزشی پرسنل وجود دارد. همچنین تفاوت معنی داری بین اهمیت شاخص های نیازستجی از دیدگاه پرسنل مشاهده شد (000/0P=).در مدل کیفی ارائه شده بر اساس ضریب تاکید متخصصان، مولفه مدیریت و عملیات دارای بیشترین اثر در غنی سازی ورزشی حرفه فوریت پزشکی شناخته شدند. علاوه بر این الگوی ساختاری مطلوبی جهت توسعه و غنی سازی فعالیت ورزشی در محیط سازمانی فوریت های پزشکی ارائه شد
نتیجه گیری
به نظر می رسد با توجه وضعیت نامطلوب ارزیابی شده از نیازسنجی پرسنل، مدیریت بخش مربوط باید مداخله مناسب و متناسب اساسی در این زمینه انجام دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!