مطالعه کیفی ضعف ها و نقایص برنامه ی منتورینگ دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران از دیدگاه جمعی از دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی 93-1392

چکیده:
مقدمه
هدف از این مطالعه ارزشیابی برنامه منتورینگ دانشجویی اجراشده برای دانشجویان جدیدالورود دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر نقاط ضعف برنامه از دیدگاه منتی ها است.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه کیفی از نوع نظریه مبنایی است با جامعه هدف 15 نفر از دانشجویان پزشکی ورودی 93 که در سال تحصیلی 93-94 در برنامه منتورینگ دانشجویی دانشکده، به عنوان منتی، شرکت داشته اند. مصاحبه به روش نیمه ساختارمند به ضرورت فردی با این افراد انجام شد و کدهای اولیه استخراج شد و در مرحله بعد طبقه بندی بر اساس مشابهت های موجود بین این کدها صورت گرفت.
نتایج
تماس با منتی در زمان نامناسب، پیگیری بیش ازحد منتور، ناکافی بودن پاسخ گویی منتورها در مسائل درسی و توضیحات ندادن در مورد مشکلات احتمالی پیش روی منتی قبل از مواجهه به آن، وجود موانعی برای مطرح کردن مسائل غیردرسی، تاثیر منفی وضعیت تحصیلی خوب منتور، منتورهایی با اختلاف سال تحصیلی زیاد از منتی، وابستگی بیش ازحد کیفیت اجرای برنامه به تعهد حرفه ای منتور، سلیقه ای بودن راهنمایی های منتورهای مختلف و نداشتن اتحاد رویه، جور نبودن منتی و منتور، در دسترس نبودن منتور و وجود بازه های زمانی با تعداد ارتباط کم به عنوان ضعف های برنامه یافت شد.
نتیجه گیری
توجه به نکاتی مانند اختلاف سنی منتور و منتی، انتخاب منتورهای در دسترس و پیگیر، جور کردن مناسب، آموزش مناسب منتورها و تعیین توقعات متناسب بین منتور و منتی و آموزش این مهم به منتورها و منتی ها جهت ارتقای کیفیت منتورینگ در برنامه های آینده لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!