بررسی سطح سرمی آنتی بادی اختصاصی علیه آنتی ژن نوترکیب ESAT-6 در بیماران مبتلا به سل در مقایسه با افراد سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری سل، نوعی عفونت مشترک بین انسان و دام است که توسط باسیلی به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود. به دلیل وجود آنتی ژن های مشترک با انواع غیر بیماری زای این باکتری، تشخیص دقیق و سریع این بیماری دارای پیچیدگی است؛ لذا یافتن روش تشخیصی سریع با حساسیت و ویژگی بالا در این بیماری حائز اهمیت ویژه است. هدف از این مطالعه ارزیابی عیار سرمی آنتی بادی علیه آنتی ژن نوترکیب ESAT-6، که مختص سویه های بیماری زای مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است، در بیماران مبتلا به سل است.
مواد و روش ها
در این مطالعه سطح سرمی آنتی بادی اختصاصی برعلیه آنتی ژن نوترکیب ESAT-6، در نمونه سرم 55 بیمار مبتلا به بیماری سل و 28 نمونه سالم، با روش الایزای غیرمستقیم اندازه گیری شد. درنهایت میزان حساسیت و ویژگی این روش در مقایسه با کشت باکتری محاسبه گردید.
نتایج
میزان آنتی بادی برعلیه آنتی ژن ESAT-6 در افراد مبتلا به سل به صورت کاملا معناداری از افراد سالم بالاتر بود. درنتیجه آزمون الایزای انجام شده در این تحقیق، حساسیت و ویژگی این روش به ترتیب 45/85 و 9/80 به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد که استفاده از روش الایزا برای تعیین تیتر آنتی بادی علیه آنتی ژن ESAT-6 می تواند به عنوان روش تشخیصی دقیق و سریع جایگزین آزمون های قدیمی تشخیصی این بیماری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
474 تا 480
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!