بررسی عوامل استرس زا در رابطه با وجود منابع الکترونیک در کتابداران کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال 1393

چکیده:
مقدمه
کتابداران با توجه به ماهیت حرفه ای خود، با حجم وسیع اطلاعات و منابع الکترونیکی دچار تنش و استرس می شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل تنش زا در بین کتابداران علوم پزشکی شهر تهران در سال1393 انجام شد.
روش ها
نوع پژوهش توصیفی – مقطعی و ابزار تحقیق پرسشنامه بود. جامعه آماری شامل 185 نفر از کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه خودساخته بود. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و تنی چند از صاحب نظران در رشته های روانشناسی، بهداشت روانی و علوم اطلاع رسانی تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 824/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی، آزمون های تی استودنت و آنالیز واریانس یک طرفه و همبستگی در نرم افزار spss21 استفاده شد.
یافته ها
ورود و وجود فن آوری نوین باعث افزایش انگیزه کاری، صرفه جویی در وقت، افزایش مسئولیت شده است. در رابطه با رتبه بندی عوامل استرس زای شغلی، عدم شناخت ماهیت شغلی در رابطه باوجود منابع الکترونیکی، میزان آشنایی کتابدار به زبان انگلیسی بیشترین تاثیر را داشت و کمترین میانگین مربوط به پاسخ سوال تناقض در تخصص حرفه ای با کار سازمانی و همچنین متفاوت بودن دوره های آموزشی گذرانده شده با نیاز شغلی بدست آمد. به طور کلی وجود منابع الکترونیکی در کتابخانه ها با میانگین و انحراف معیار 210/1±66/2 باعث ایجاد استرس شده است.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد از نظر کتابداران دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران، عدم اطلاع مسئولین از ماهیت کاری، ابهام در نقش کارکنان، عدم توانایی ، نیاز به حمایت و عدم آشنایی با زبان انگلیسی در ارتباط با ورود منابع الکترونیکی و تغییرات محیطی باعث استرس شغلی معرفی شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!