ترسیم ساختار تولیدات علمی داروسازی و داروشناسی ایران در نمایه استنادی علوم در سالهای 2003 تا 2012

چکیده:
مقدمه
حوزه موضوعی داروسازی و داروشناسی به عنوان پرتولیدترین حوزه موضوعی پزشکی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی داروشناسی و داروسازی ایران در وب آو ساینس در سالهای 2003 تا 2012 طراحی شده و تعداد تولیدات و میانگین استنادهای دریافتی این حوزه را مشخص و پرتولیدترین پژوهشگران و سازمان ها و خوشه های استنادی تولیدات مذکور را شناسایی می‏کند.
روش ها
در این پژوهش که با رویکرد علم سنجی انجام می شود، جامعه پژوهش، کلیه مقالات داروسازی و داروشناسی ایران نمایه شده در نمایه استنادی علوم بین سال های 2003 تا 2012 بوده است که در 12 نوامبر 2013 از پایگاه وب آوساینس گردآوری و توسط نرم افزار هیست سایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تولیدات علمی حوزه داروسازی و داروشناسی ایران طی سال های 2003 تا 2012 روند صعودی داشته و تعداد کل آن 5209 مدرک بوده است. عباس شفیعی در رتبه اول از نظر تعداد تولیدات و تعداد استنادهای دریافتی قرار دارد. پنج نویسنده پرتولید در حوزه داروسازی و داروشناسی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده اند. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه های اول تا سوم را از نظر تعداد تولیدات علمی به خود اختصاص داده اند. کشور انگلستان دارای بیشترین همکاری با پژوهشگران ایرانی است.
نتیجه گیری
تولیدات علمی حوزه داروسازی و داروشناسی در دوره مورد بررسی رشد زیادی داشته است. اما میانگین استنادهای هر مقاله زیاد نیست و برای افزایش کیفیت مقالات در کنار افزایش کمیت آنها باید برنامه ریزی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!