روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه وضعیت سلامت سازمان جهانی بهداشت

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
برای ارزیابی وضعیت سلامت ابزارهای مختلفی در دسترس است. پرسشنامه سنجش وضعیت سلامت سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک ابزار مختصر و استاندارد در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این پرسشنامه وضعیت سلامتی فرد را در 9 حیطه اندازه گیری می کند.مطالعه حاضر به منظور ترجمه و اعتبارسنجی پرسشنامه وضعیت سلامت سازمان جهانی بهداشت در ایران انجام شده است.
روش کار
در مطالعه روایی حاضر ابتدا پرسشنامه به روش ترجمه باز ترجمه به فارسی برگردانده شد. اعتبار این پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصین محتوا،متدولوژی و تعدادی از شرکت کننده ها سنجیده شد. شاخص درجه توافق کلی، مناسبت و شفافیت هر سوال، مناسبت و شفافیت و جامعیت کلی ابزار محاسبه شد. برای تعیین تکرار پذیری از روش آزمون باز آزمون در 20 نفر نمونه در دسترس با استفاده از ضریب همبستگی داخل خوشه ایو نیز ثبات درونی با شاخص آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت ارزیابی روایی تمایز میانگین امتیاز بهدستبدست آمده از پرسشنامه در دو گروه سلامت خود ابراز خوب (1743 نفر) و بد (183 نفر) مقایسه شد. همین طور میانگین امتیاز پرسشنامه مورد مطالعه در دو گروه سلامت عینی (991 فرد سالم و 923و923 بیمار) مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج
شاخص درجه توافق کلی برای شفافیت و مناسبت کلی ابزار به ترتیب 90درصد و 70 درصد، شفافیت کلی ابزار 91 درصد، مناسبت کلی ابزار 94 درصد و جامعیت ابزار 90 درصد به دست آمد. میزان شاخص ICC بین 68/0 تا 1تا1 با میانه 89/0 و آلفای کرونباخ کلی ابزار 76/0 محاسبه شد. میانگین امتیاز پرسشنامه در گروه با سلامت خود ابراز خوب (SD=13.2)3/14 و(SD=17.9)9/41 بود (بود(001/0P<). در دو گروه سلامت عینی میانگین نمره پرسشنامه در گروه بیمار (SD=16.8) 2/24 ودرگروه سالم (سالم(SD=11.5)2/10بودبود(( 001/p<).
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان داد کهنسخه فارسی پرسشنامه وضعیت سلامت سازمان بهداشت جهانی دارای روایی و پایایی مطلوب برای ارزیابی وضعیت سلامت عمومی در ایران می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!