بررسی رابطه بین ادراک شخصی میانجی تجربه درد (به عنوان محرک حسی و مولفه هیجانی) با اضطراب مرگ در اقدام کنندگان به خودسوزی

نویسنده:
چکیده:
زمینه
اضطراب شایعترین پاسخ فیزیولوژیک و سایکولوژیک به درد در بیماران سوختگی می باشد که می تواند عملکرد روانی و جسمانی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین تجربه درد (محرک حسی و مولفه هیجانی) و اضطراب مرگ در بیماران سوختگی انجام شد.
روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بخش سوختگی بیمارستان امام خمینی(ره) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. 103 بیمار بستری در بخش سوختگی زنان و مردان به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه بلسکی (1999) میزان اضطراب مرگ و اضطراب بیماران سوختگی و از پرسشنامه درد مک گیل مورد استفاده قرار گرفته اند. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS18، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
براساس یافته های پژوهش بین تجربه درد (محرک حسی و مولفه هیجانی) و میزان اضطراب مرگ در هفته های اول و دوم رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین هفته های سوم و چهارم رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج بدست آمده در پیش بینی اضطراب مرگ توسط شدت درد، مدل می تواند 6/54 درصد از واریانس را توجیه کند و تجربه درد (محرک حسی و مولفه هیجانی) پیش بینی کننده معناداری برای اضطراب مرگ بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق می توان اذعان داشت که در مراقبت درمان و کنترل تجربه درد (محرک حسی و مولفه هیجانی) بیماران سوختگی بایستی به کنترل اضطراب مرگ این بیماران توجه خاصی مبذول نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!