تاثیر تمرینات سوئدی بر دامنه حرکتی شانه، درد و کیفیت زندگی زنان بازمانده از سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان‏های رایج سرطان سینه، علایمی مانند محدودیت دامنه حرکتی شانه، درد و کاهش کیفیت زندگی را به دنبال دارد و اثر برنامه های بازتوانی بر این مشکلات متناقض است. از این رو، هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات سوئدی بر دامنه حرکتی شانه، درد و کیفیت زندگی زنان بازمانده از سرطان پستان بود.
روش بررسی
در یک کارآزمایی نیمه تجربی 24 زن مبتلا به سرطان پستان به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (12 نفر) و تجربی (12نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 6 هفته و سه بار در هفته تمرینات سوئدی را انجام دادند. این تمرینات هوازی شامل حرکات ریتمیک در کل بدن بود که با شدت 60 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب انجام شد. دامنه حرکتی شانه، درد و کیفیت زندگی همه آزمودنی ها قبل و بعد از تمرینات به ترتیب با استفاده از گونیامتر یونیورسال، پرسشنامه درد و پرسشنامه کیفیت زندگی اندازه‏گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون آنالیز کوواریانس و تی زوجی در سطح معناداری 95% استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات سوئدی تاثیر معنادار بر میزان دامنه فلکشن، چرخش خارجی شانه، کیفیت زندگی و درد کاهش یافت (05/0p≤).
نتیجه گیری: از آنجایی که این تمرینات منجربه بهبود دامنه حرکتی شانه، درد و کیفیت زندگی بیماران شد پیشنهاد می‏شود این تمرینات در برنامه توانبخشی بیماران سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!