اثر التیام بخشی شیره و عصاره هیدروالکلی استبرق (Calotropis procera) بر ترمیم زخم پوستی موش صحرایی

چکیده:
سابقه و هدف
درمان صحیح ومراقبت از زخم و هم چنین جلوگیری از عفونی شدن آن جهت افزایش سرعت بهبودی، همواره مد نظر انسان بوده و روش های مختلف برای رسیدن به این هدف به کار گرفته شده است. استبرق،گیاهی است که خواص ضد التهابی وضد میکروبی زیادی برای آن گزارش شده است.هدف ازانجام این مطالعه بررسی تاثیر شیره و عصاره هیدروالکلی استبرق بر ترمیم زخم پوستی درمدل رت بود.
مواد و روش ها
45 سر موش صحرایی نر به وزن 250-200 گرم به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. بیهوشی با زایلازین و کتامین به صورت داخل صفاقی انجام شد. سپس موهای پشت حیوان تراشیده شد و پس از ضد عفونی شدن با بتادین و گاز استریل، در مجاورت مهره های گردنی یک برش تمام ضخامت دایره ای شکل به قطر 6 میلی متر ایجاد شد. در گروه های آزمایش شیره و عصاره الکلی گیاه به صورت موضعی بر روی زخم استفاده شد در حالی که در گروه کنترل از نرمال سالین استفاده شد. در گروه سوم نرمال سالین به مدت 5 روز، روزانه یک بار روی زخم ریخته شد.
یافته ها
در روزهای 4، 7، 14 و 21، پس از سنجش میزان انقباض زخم، نمونه هایی از پوست دوحیوان در هر گروه برای آزمایش های هیستوپاتولوژی اخذگردید. مقاطع با ضخامت 5 میکرونی تهیه و پس از رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین با میکروسکوپ نوری بررسی شدند. دراین مطالعه میزان انقباض زخم درتمام روزها درگروه های تیمار از گروه کنترل بیش تر بود. هم چنین در آزمایش هیستوپاتولوژی، شاخص های ترمیم زخم درتمام روزها درگروه های تیمار بهتر بودند ولی بین گروه های تیمار اختلاف معنی داری وجود نداشت.
استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که شیره و عصاره گیاه استبرق موجب تسریع در روند بهبود زخم می شود و مدت زمان لازم برای بهبودی کامل زخم را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!