تاثیر صابون پالیزین روی شته درختچه توری،Tinocallis kahawaluokalani و کفشدوزک شکارگر آن، Harmonia axyridis در شرایط آزمایشگاه

چکیده:
شته Tinocallis kahawaluokalani Kirkaldy یکی از مهم ترین آفات درختچه زینتی توری بوده که با ریزش نابهنگام برگ ها و کاهش گلدهی تابستانه از ارزش بازاری گیاه می کاهد. اثر حشره کش گیاهی پالیزین در غلظت های توصیه شده 5/1، 2 و 5/2 در هزار روی شته و کفشدوزک شکارگر آن، Harmonia axyridis Pallas ارزیابی شد. آزمایش روی شته به دو روش غوطه وری برگ ها و محلول‏ پاشی انجام و 24 ساعت بعد تعداد شته های مرده شمارش شد.روش محلول پاشی با ایجاد تلفات 6/86، 90 و 95 درصد به ترتیب در غلظت های 5/1، 2 و 5/2 در هزار از روش دیگر موثرتر بود.غوطه وری برگ های حاوی تخم کفشدوزک درون محلول حشره کش باعث کمترین درصد تفریخ تخم (50 درصد) و طولانی ترین مدت نشو و نما (19 روز) در تیمار پالیزین با غلظت 5/2 در هزار شد. غلظت 5/1 در هزار، درصد تفریخ تخم و طول مدت نشو و نما را نسبت به شاهد به طور جزئی تغییر داد. درتیمار لاروهای سن چهارمبه روش موضعی با پالیزین درصد بقا و طول مدت شفیرگی نسبت به شاهد تحت تاثیر قرار نگرفت. هر چند که بالاترین درصد بقا (6/96) نسبت به شاهد (100) در تیمار پالیزین با غلظت 5/1 در هزار مشاهده شد. با توجه به نتایج به دست آمده، حشره کش پالیزین در غلظت 5/1 در هزار ضمن ایجاد تلفات قابل توجه روی شته در مقایسه با سایر غلظت های به کار رفته بسیاری از ویژگی های آزمایش شده کفشدوزک را تحت تاثیر قرار نداد. بنابراین غلظت 5/1 در هزار پالیزین می تواند در برنامه های مدیریتی کنترل شته T. kahawaluokalani درتلفیق با کفشدوزک H. axyridis استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!