بررسی تاثیر پارامترهای فرآیند تولید بر رفتار کامپوزیت -AlxCuy Al(Zn)/Al2O3 به روش ترکیبی فعال سازی مکانیکی و سنتز احتراقی

چکیده:
کامپوزیت های -AlxCuy Al(Zn)/Al2O3 به علت ارزان بودن، پایداری شیمیایی بالا، مقاومت در مقابل اکسیداسیون و سایش و مقاومت در دماهای نسبتا بالا از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند. تولید کامپوزیت فوق با استفاده از پودرهای ZnO ،Al و CuOبه روش فعال سازی مکانیکی همراه با سنتز احتراقی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا زمان های مختلف آسیا کاری تا 60 ساعت برای نمونه های Al -10-20%wt.ZnO با مقادیر یکسان از 6%wt.CuO در نظر گرفته شده است. همچنین عملیات حرارتی بر روی پودرهای پرس شده در سه دمای 650، 920 و1150 درجه سانتی گراد در اتمسفر آرگون برای مدت زمان یک ساعت انجام شده است. اثر دمای عملیات حرارتی، میزان ZnO و زمان آسیاکاری بر روی ریزساختار، ترکیب فازی، تراکم پذیری وسختی نمونه های کامپوزیتی به ترتیب توسط مشاهدات میکروسکوپ الکترونی، آزمون تفرق اشعه X، روش ارشمیدس و سختی سنجی ویکرزمورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش رویه پاسخ (RSM) و با توجه به طراحی باکس بهنکن (سه فاکتور به بالا و هر فاکتور در سه سطح) بهینه سازی داده ها انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که با افزایش زمان آسیا کاری، کرنش شبکه ای افزایش و اندازه کریستالیت ها به 20 نانومتر کاهش می یابد. برای نمونه با شصت ساعت آسیاکاری پیک های Al2O3 و Al4Cu9 هر چند ضعیف بر روی الگوی XRD قابل مشاهده می باشد. بر اساس نتایج مدل RSM، با افزایش زمان آسیا کاری در شرایط دما و ترکیب ثابت دانسیته نمونه های کامپوزیتی کاهش اما سختی تا سقف 295 ویکرز افزایش می یابد که مطابق با داده های تجربی می باشد. افزایش مقدار اکسید روی در شرایط زمان آسیاکاری و دمای عملیات حرارتی ثابت سبب افزایش دانسیته و سختی نمونه کامپوزیتی می شود. تغییرات دمای عملیات حرارتی روند معینی بر روی سختی ندارد. نتایج DTA نشان می دهدکه افزایش زمان آسیاکاری دمای مربوط به شروع واکنش آلومینوترمیک و تشکیل ترکیبات بین فلزی کاهش یافته و در نتیجه می تواند کاهش دمای زینتر را به همراه داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!