ارزیابی بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی با چند سیستم نمره دهی بر اساس سطح CK18، پروفایل لیپیدی و آنزیم های کبدی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کبد چرب غیرالکلی (Non-alcoholic fatty liver disease; NAFLD)، بیماری شایع کبدی همراه با تغییراتی چون استئاتوز، استئاتوهپاتیت و سیروز می یاشد. نمونه برداری از کبد، روش مرجع، استاندارد و البته تهاجمی برای تشخیص این بیماری است که ممکن است دارای عوارض باشد. از روش های تشخیصی غیرتهاجمی سیستم های نمره دهی هستند. و چند سیستم نمره دهی بر اساس شاخص های بالینی و آزمایشگاهی ساده برای شناسایی استئاتوز و فیبروز پیشرفته در بیماران مبتلا به NAFLD ارائه شده است. این پژوهش به بررسی این سیستم ها در بیماران کبد چرب غیرالکلی پرداخته است.
مواد و روش ها
در مطالعه مورد-شاهدی حاضر 51 بیمار مبتلا به NAFLD اثبات شده با سونوگرافی و 30 فرد سالم مورد مطالعه قرار گرفتند. پارامترهای تن سنجی و آزمایشات بیوشیمیایی و سطح قطعه سیتوکراتین-18 (CK-18) اندازه گیری شد. برای این افراد شاخص استئاتوز کبدی، ایندکس آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) نسبت به پلاکت (APRI)، شاخص کبد چرب، نمره BARD تشکیل شده از 3 متغیر نسبت AST/ALT ≥0.8، BMI≥28 و وجود دیابت، نمره پیش بینی NASH (Non al co holic Steatohepatitis) که ترکیبی از ALT، پلاکت، قطعه (CK-18) و تری گلیسیرید (TG) و FIB-4 است، با استفاده از فرمول محاسبه شد.
نتایج
همان گونه که انتظار می رفت FIB-4 ارتباط معنی داری بین دو گروه نشان نداد، ولی سایر سیستم های نمره دهی در دو گروه تفاوت معنی داری نشان دادند.
نتیجه گیری
سیستم های نمره دهی مورد بررسی در مطالعه حاضر می توانند در پیش گویی NAFLD و NASH و وجود یا عدم وجود فیبرز کمک کننده باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!