اثربخشی گروه درمانی شناختی وجودی بر کیفیت زندگی سالمندان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با افزایش جمعیت سالمندی، توجه به عوامل اثرگذار بر کیفیت زندگی آنها بیش از پیش ضرورت پیدا می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بر کیفیت زندگی سالمندان می بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش را تمامی سالمندان سرای سالمندی کهریزک تشکیل میدهند. در مرحله اول افراد شرکت کننده در پژوهش به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و پس ازپاسخ دهی به پرسشنامه کیفیت زندگی وکسب نمره لازم برای ورود به تحقیق با استفاده از نمونه گیری تصادفی دردوگروه آزمایش وکنترل (هر گروه 12 نفر) قرارگرفتند.گروه آزمایش طی10جلسه به شیوه گروهی درمعرض درمان شناختی وجودی قرارگرفتند، ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج بدست آمده از پژوهش بیانگر این است که بین نمرات پیش آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوتی وجود نداشت ولی بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0، Sig= 52/31F=). بنابراین می توان گفت درمانی شناختی وجودی موجب بهبود کیفیت زندگی سالمندان شده است.
نتیجه گیری کلی: گروه درمانی شناختی وجودی با بهره گیری از مفاهیمی همچون مرگ، معنا، تحریف ها شناختی و مسولیت پذیری توانست سطح کیفیت زندگی سالمندان را افزایش دهد. بنابراین انجام مداخلات درمانی بر اساس این رویکرد می تواند در ارتقاء کیفیت زندگی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1013 تا 1021
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!