اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش اعتیاد در جامعه و گرفتاری های ناشی از آن و تقاضای افراد برای بهبود مشکلات معتادین، نشان دهنده نیاز اشخاص به مداخلات و آموزش های تخصصی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان بود.
روش بررسی
پژوهش مورد نظر از نوع روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از: کلیه مردان معتادی که در سال 1394 به مراکز ترک اعتیاد شهر اهواز مراجعه کرده بودند.50 نفر از معتادان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و به صورت تصادفی به یکی از دو گروه آزمایشی(تعداد = 25) و گروه کنترل ( تعداد = 25) گمارده شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه کیفیت زندگی را در سه مرحله ( پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بعد از 60 روز) تکمیل کردند. گروه آزمایشی، آموزش گروهی نظریه انتخاب را در 10 جلسه، 90 دقیقه ای، هرهفته یک بار دریافت نمودند. داده های آماری با استفاده از تحلیل کواریانس( آنکوا) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی نظریه انتخاب منجر به تفاوت معنی دار آماری(p<0/001) بین مراحل پیش، پس آزمون و پیگیری در نمره کیفیت زندگی در افراد معتاد شد. به این صورت که در مرحله پس آزمون و پیگیری، بعد از کنترل نمرات پیش آزمون، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، کیفیت زندگی بالاتری را گزارش نمودند.
نتیجه گیری
آموزش گروهی نظریه انتخاب در خصوص نقش انتخاب گری رفتار، نیازهای پنجگانه، اهمیت خود کنترلی رفتار، نقش کنترل موثر، شیوه تحقق نیاز، مسئولیت پذیری و خودارزشی، دنیای کیفی، هفت رفتار مخرب، هفت رفتارمراقب ، هویت توفیق و هویت شکست می تواند افزایش کیفیت زندگی در معتادان را در پی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
987 تا 998
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!