انتخاب ژنوتیپ های متحمل به شوری گیاه دارویی اسفرزه (Plantago psyllium L) و نوسان های سطح سدیم، پتاسیم و کلسیم در شرایط In vitro

چکیده:
گیاه اسفرزه ازجمله گیاهان مهم دارویی است که در ایران پراکنش وسیعی دارد. هدف از این تحقیق، بررسی میزان تحمل به تنش شوری گونه Plantago psyllium L. با استفاده از کشت بافت به منظور شناسایی و تولید ژنوتیپ های مقاوم آن می باشد. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 12 تیمار و 15 تکرار در هر تیمار انجام شد. متوسط درصد جوانه زنی 84% به دست آمد. ریزنمونه های هیپوکوتیل بیشترین و ریشه کمترین میزان القاء کالوس را در شرایط فاقد تنش شوری (شاهد) نشان دادند.در شرایط تنش شوریدر هر سه ریزنمونه با افزایش غلظت NaCl درصد القاء کالوس به طورصورت معنی داری کاهش یافت.کالوس های هیپوکوتیل بیشترین و ریشه کمترین باززایی را داشتند. ریشه کمترین و کوتیلدون بیشترین وزن تر و خشک را در تمامی غلظت های NaCl داشتند.همچنینافزایش غلظت NaCl موجب افزایش میزان سدیم و کاهش میزان پتاسیم در کالوس ها شد. میزان کلسیم با افزایش غلظت NaCl نوسان داشت. کالوس ها به محیط باززایی حاوی غلظت های مختلف NaCl منتقل شدند.نتایج نشان داد هر سه ریزنمونه تا غلظت 50 میلی مول NaCl باززایی داشتند و اختلاف معنی داری بین انواع کالوس ها از نظر باززایی وجود داشت. کالوس های هیپوکوتیل بیشترین و ریشه کمترین باززایی را داشتند ولی در غلظت های 100 و 150 میلی مول NaCl باززایی اتفاق نیفتاد. در محیط فاقد تنش اختلاف معنی داری وجود نداشت و کالوس ریشه کمترین باززایی را در این شرایط داشت. گیاهچه های باززایی شده برای ریشه زایی به محیط ریشه زایی منتقل و پس از رشد مناسب برای تولید بذر به خاک منتقل شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!