ارزیابی اثرات تنش خشکی بر برخی خصوصیات جوانه زنی و رشد گیاهچه های ارقام تتراپلوئید و توده های بومی پنبه

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثرات تنش خشکی بر خصوصیات جوانه زنی و رشد گیاهچه های ارقام تتراپلوئید و توده های بومی پنبه، تحقیقی در دو بخش آزمایشگاهی و گلخانه ای در موسسه تحقیقات پنبه کشور به اجرا در آمد. مطالعه در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با دو عامل تنش خشکی و رقم با چهار تکرار انجام پذیرفت و صفات درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، ارتفاع، وزن های تر و خشک اندام های مختلف گیاهچه و میزان کلروفیل برگ ها اندازه گیری شد. جهت اعمال تنش خشکی در شرایط جوانه زنی از چهار پتانسیل اسمزی با سطوح صفر، 4/0-، 8/0- و 6/1- مگاپاسکال (با استفاده از ماده دی- مانیتول) استفاده و سه سطح بدون تنش، تنش متوسط و تنش شدید خشکی (به ترتیب 75، 15 و 5 درصد مقدار نسبی محتوی آب خاک) در مطالعه گلخانه ای پس از 35 روز پس از کاشت در نظر گرفته شد. ارقام تتراپلوئیدعبارت بودند از ساحل، سپید، شایان و ژنوتیپ تابلادیلا و بومی هاشم آباد و بومی کاشمر (بعنوان توده های بومی و دیپلوئید). نتایج آزمون جوانه زنی نشان داد که بطور معنی داری تتراپلوئیدها دارای مقادیر بالاتری از درصد جوانه زنی در روز چهارم، درصد جوانه زنی کل و سرعت جوانه زنی نسبت به دیپلوئیدها بودند. در مطالعه گلخانه ای وجود تنش خشکی باعث کاهش معنی دار وزن تر برگ گردید. ارتفاع بوته ها و کلروفیل کل برگ تحت تاثیر یکسان سطوح اول و دوم تنش خشکی قرار گرفته اند اما بالاترین مقدار کلروفیل تحت شرایط تنش خشکی شدید حاصل گردید. بالاترین میزان رشد در میانگین سطوح تنش را رقم ژنوتیپ تابلادیلا نسبت به سایر ارقام دارا بود. از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که جوانه زنی در بالاتر از 8/0- مگاپاسکال پتانسیل اسمزی خاک در این ارقام موفق آمیز نخواهد بود و در شرایطی که تنش خشکی شدید در آغاز فصل رشد پنبه بعد از استقرار پیش بینی می گردد از رقم ژنوتیپ تابلادیلا استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!