راهبردهای ناجا در ارتقای امنیت عمومی با تاکید برظرفیت های مردمی

چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت و نقش امنیت در کشور لازم است با بهرهگیری حداکثری از امکانات و ظرفیتهای موجود، شناخت قوتها و ضعفها، ظرفیتهای جدیدی شناسایی و تعریف شود، ظرفیتی که متکی بر توانمندی مردم باشد. تحقیق حاضر با هدف تدوین راهبردهای ارتقای امنیت عمومی با استفاده از ظرفیتهای مردمی صورت گرفته وسوال اصلی آن، راهبردهای ناجا در بهکارگیری ظرفیتهای مردمی جهت ارتقای امنیت عمومی است.
روش
نوع پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش، پیمایشی خبرگی و جامعه آماری آن شامل خبرگان و متولیان موثر بر امر امنیت عمومی به تعداد 35 نفر میباشد، با توجه به محدود بودن به صورت تمامشمار همه جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله روش های تجزیه وتحلیل داده های مورد استفاده، تشکیل ماتریس عوامل داخلی، تشکیل ماتریس عوامل خارجی وتشکیل ماتریس تجزیه وتحلیل داخلی و خارجی میباشد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد نمره ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی ناجا حدود 256 و279 میباشد بر همین اساس ناجا در محدوده استراتژی های تمرکز (تهاجمی) قرار دارد. تحت این شرایط ناجا با چند فرصت محیطی روبهرو است و توانمندی های لازم را برای بهرهبرداری از این فرصت‏ها در زمینه ارتقای امنیت عمومی دارا میباشد.
نتیجه گیری
نتیجه پژوهش ارائه 7 راهبرد جهت ارتقای امنیت عمومی با استفاده از ظرفیتهای مردمی است که عمومی کردن امنیت، بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات و دستورالعملها، متناسبسازی ساختارهای سازمانی و تجهیزات و فناوری، اهتمام به کیفیسازی و اثربخشی ظرفیتهای مردمی فعال، افزایش تعامل و اعتماد بین ناجا - جامعه و نهادینه کردن استفاده از ظرفیتهای مردمی در توسعه امنیت و خدمات انتظامی از جمله آنها میباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!