بهینه سازی کشت کالوس مرزه بختیاری (.Satureja bachtiarica L) با استفاده از ریزنمونه ها و غلظت های مختلف تنظیم کننده های رشد

چکیده:
م مرزه بختیاری با نام علمی Satureja bachtiarica L. یکی از گیاهان دارویی مهم متعلق به خانواده نعناعیان است که به سبب داشتن ترکیبات با ارزش دارویی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. بهینه سازی کشت کالوس این گونه به عنوان جایگزینی برای تکثیر رویشی مطرح می باشد. در این مطالعه یک روش موثر برای القاء کالوس مرزه بختیاری در محیط کشت MS با استفاده از ریزنمونه ها و غلظت های مختلف تنظیم کننده های رشد گیاهی توسعه داده شد. نتایج نشان داد بالاترین سرعت القاء کالوس (94/0±82/16 روز پس از کشت) و حجم کالوس (47/0±17/14) با استفاده از ریزنمونه ی میانگره به دست آمد. از سوی دیگر ریزنمونه های جوانه انتهایی، میانگره و قطعات گرهی در مقایسه با ریزنمونه ی برگ، مطلوب ترین ریزنمونه ها برای درصد القای کالوس بودند. با توجه به نتایج، قطعات گرهی کشت شده روی محیط کشت تکمیل شده با 1 میلی گرم در لیتر BAP و 1 میلی گرم در لیتر NAA، منجر به کاهش چشمگیر سرعت القاء کالوس شد. حداکثر حجم کالوس با استفاده از ریزنمونه ی میانگره کشت شده روی 5/0 میلی گرم در لیتر BAP و 5/0 میلی گرم در لیتر NAA به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!