تاثیر اطلاعات حسی و سن بر انتقال فاز نسبی در الگوی هماهنگی دو دستی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکپارچگی و تفسیر بازخورد حسی به اجرای تکالیف هماهنگی دو دستی کمک می کند. هدف از اجرای تحقیق حاضر بررسی تاثیر دریافت اطلاعات حسی و تفاوت های سنی بر انتقال فاز نسبی در تکلیف هماهنگی دو دستی بود.
روش بررسی
برای این منظور، 15 پسر بزرگسال (میانگین سنی: 3/9±25) و 15 مرد سالمند (میانگین سنی: 6/12±66/06) که همگی دست راست بودند، به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان، اجرای تکلیف بر روی دستگاه هماهنگی دو دستی را با فرکانس 0/075 هرتز و با الگوی هماهنگی برون مرحله شروع کرده و به تدریج هر 5 ثانیه، 25/0 هرتز به فرکانس افزوده شد تا جایی که انتقال فاز نسبی در جهت الگوی درون مرحله رخ داد. فرکانس پایانی 5 هرتز اتخاذ شد. این تکلیف تحت 8 وضعیت حسی متفاوت اجرا شد. داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس مرکب با سنجش مکرر و آزمون های تی وابسته برای مقایسه های دو به دوی اثرات تعاملی با تصحیح بونفرونی تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان دادند که اثرات اصلی حواس و گروه و همچنین اثر تعامل های دوگانه بینایی- شنوایی، بینایی- حس عمقی، شنوایی- حس عمقی و شنوایی گروه معنی دار (0/05>P) گزارش شدند. نتایج نشان داد بزرگسالان جوان بیشتر متکی به بینایی و حس عمقی و افراد سالمند بیشتر متکی به حس عمقی و شنوایی برای اجرای الگوی برون مرحله بودند.
نتیجه گیری
یافته های حاضر بر تاثیر مثبت اطلاعات آوران ناشی از بینایی، شنوایی و حس عمقی بر سرعت انتقال فاز نسبی دلالت کرده و نشان دادند که اجرای تکلیف هماهنگی دو دستی حاضر تحت کنترل سیستم حلقه بسته می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
619
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!