بهینه سازی فرایند غیرفعال سازی ویروس آنفلوانزای تحت تیپ H9N2 توسط فرمالین در تولید واکسن کشته آنفلوانزای طیور

چکیده:
بیماری آنفلوانزای طیور یکی از مهم ترین بیماری ها در صنعت طیور بوده که حتی می تواند جمعیت انسانی را نیز تهدید کند. جهت پیشگیری از این بیماری ویروسی، واکسیناسیون امری موثر می باشد. واکسن مورد نظر در این تحقیق، واکسن کشته آنفلوانزای طیور بر پایه ویروس H9N2 بوده و عامل مورد استفاده جهت غیر فعال سازی ویروس، محلول فرمالین می باشد و بررسی تاثیر عوامل مختلف مانند غلظت فرمالین، دمای انکوباسیون و مدت زمان انکوباسیون در فرایند غیرفعال سازی امری ضروری می باشد. بدین منظور بعد از تهیه و تیترسنجی ویروس سویه واکسینال آنفلوانزای طیور، 27 نمونه آزمایشی با استفاده از غلظت های 0/1، 0/05 و 0/025 درصد فرمالین و در دماهای 4، 25 و 37 درجه سانتیگراد و در زمان های انکوبه 12، 18 و 24 ساعت تقسیم نموده و سه گروه شاهد در سه دمای مورد آزمایش بدون اضافه کردن فرمالین در نظر گرفته شد. نمونه های اخذ شده از همه گروه ها توسط تست های غیرفعال شدگی، هماگلوتیناسیون و اندازه گیری فرمالدئید آزاد ارزیابی گردیدند. کلیه آزمایشات در سه دوره متوالی تکرار شدند. بر اساس نتایج اخذ شده و همچنین با توجه به اثرات تخریبی زمان های انکوباسیون طولانی دمای 37 درجه بر روی آنتی ژن، دمای 25 درجه مناسب تر بوده و با توجه به مقادیر فرمالدئید آزاد در غلظت های مختلف این دما که در مقایسه با دمای 37 درجه تفاوت بسیار اندکی وجود دارد، لذا غلظت 0/1 درصد فرمالین در دمای 25 درجه سانتیگراد و در مدت زمان 24 ساعت، ویروس را بطور کامل غیر فعال کرده و به عنوان شرایط بهینه پیشنهاد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!